×

منوی اصلی

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.
ماجرای برکناری شبانه معاون مالی سازه گستر چه بود؟

به گزارش بهارستان ایران ؛”قصه پر غصه خودروسازی ایران” ماجرایی است که آن را از هر طرف بخوانی به یک “شاه بیت” میرسی، مدیران سفارشی که صنعت را با نمایش، رانت و خبر درمانی احاطه کرده و به دلیل پشتوانه سیاسی خودروسازی را ملک شخصی وشرکت سهامی رفقای خود می پندارند، ماجرایی که فقط یک محصولش تولید خودروی بی کیفیت است اما آثار و تبعات آن سال هاست دامن جامعه را گرفته و  قرار نیست به این زودی رها کند!

یکی از این همین شرکت ها خودروسازی سایپاست، مجموعه ای بزرگ که نشستن روی صندلی مدیریت آن تخصص، تجربه و مهارت می خواهد.‌

این مجموعه هم مانند دیگر بخش های صنعت خودروسازی گرفتار رانت و بازی سیاسی پشت پرده شده، در این گزارش تحلیلی به تبعات یکی از این نوع مدیریت پرداخته ایم چندی پیش، خسروی معاون مالی سازه گستر سایپا  در سکوت خبری برکنار شد.

بر اساس شنیده های خبرنگار سایت دیده بان ایران؛ ماجرای برکناری آقای خسروی از معاونت مالی شرکت سازه گستر به یک ماه گذشته بر می گردد، برکناری که خبر آن در رسانه ها منتشر نشد و به اصطلاح فعالان رسانه ای “شبانه” و بدون اطلاع مدیر عامل انجام شد.

اینکه چطور معاون مالی یک شرکت بزرگ که در ارتباط مستقیم با قطعه سازان است در سکوت خبری برکنار شده موضوع عجیبی است که شرکت سازه گستر باید پاسخگوی آن باشد. عجیب تر آنکه بر اساس شنیده های خبرنگار دیده بان ایران حتی مدیر عامل این شرکت(سازه گسترسایپا) هم در جریان این برکناری نبوده؟!

یک منبع مطلع که حاضر نیست نامش در گزارش قید شود در پاسخ به پرسش خبرنگار دیده بان ایران می گوید: «بر کناری معاون مالی شرکت سازه گستر بخاطر تسلیم ناپذیری در مقابل دستور خلاف قانون مدیرعامل سایپا بوده؛ وقتی که معاون مالی سازه گستر، از اجرای دستور غیر قانونی مدیرعامل ساپپا در مورد واریزی پیش پرداخت به یک قطعه ساز ناشناس(که اسناد و مشخصاتی در شرکت نداشته) سرباز زده، وی را شبانه برکنار کرده است.»

بنابر ادعای این منبع مطلع در شرکت سازه گستر: «روال مالی شرکت این است که مطالبات قطعه سازان هر چند ماه یک بار پرداخت می شود، اما مدیر عامل سایپا طی دستوری از معاون مالی سازه گستر می خواهد مبلغ هنگفتی به عنوان “پیش پرداخت” به این قطعه ساز ناشناخته پرداخت نماید. »

بنابر گفته این منبع آگاه، که از خبرنگار خواسته نامش منتشر نشود: “معاون مالی از واریزی غیر قانونی پیش پرداخت سر باز می زند، بطور اضطراری و شبانه و‌ بدون اطلاع مدیرعامل سازه گستر که در سفر حج  بوده، برکنار می شود و بلافاصله نیز دستور کتبی آقای مدیرعامل سایپا از سیستم اداری حذف می شود!”

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ اسناد دیگری نیز از خرید های عجیب خارجی، تیموری(مدیرعامل سایپا) در اختیار این رسانه قرار گرفته که نشان می دهد اقدامات جناب آقای تیموری مسبوق به سابقه است اینکه چه عامل یا عوامل دیگری پشت پرده این خرید ها و پرداخت ها بوده هنوز برای ما روشن نیست اما بی خبری رسانه ها از برکناری شبانه یک مدیر رخداد جالبی است که نباید از نگاه ناظران و نهادهای نظارتی دور بماند.

 آمارهای دروغ مدیرعامل سایپا که موجب استیضاح وزیر شد 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ ماجرا به برکناری مدیر میانی یک شرکت ختم نمی شود. نمایندگان مجلس در جریان استیضاح وزیر صمت به آمارهای دروغ مدیرعامل سایپا اشاره کردند‌، ماجرایی که در نهایت به استیضاح فاطمی امین ختم شد.

به عنوان مثال رسولی نژاد نماینده موافق استیضاح وزیر سابق صمت گفته بود: “آمار خودروهای تولیدشده غلط است. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که چگونه وعده داده می‌شود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. آقای فاطمی امین استاد وعده‌هاست.”

شوآف تولید خودروی برقی

تیموری درحالی که وعده تولید خودروی برقی می دهد که همین فرد چندی پیش متخصصان سایپا را به خاطر تلاش برای تولید خودروی برقی سرزنش می کرد!

اظهار نگرانی مدیر فعلی از متوقف شدن تولید پراید به خاطر سود هنگفت هم ماجرای جالبی دارد‌،  خودرویی که بنابر ادعای تیموری “گاوشیرده سایپا” بود و البته جیب خریداران هم به خاطر خرید محصول بی کیفیت خالی می کرد.

تیموری از یک سو به مدیران سابق سایپا می تاخت که چرا پراید را از رده خارج کردند  و از سوی دیگر متخصصان سایپا را بخاطر تکنولوژی های نو‌ و‌پیشنهاد طراحی خودروی برقی تخطئه می کند. اکنون هم همین مدیر خود را پیشرو‌تولید خودروی برقی می نامد!

با یک بررسی کوچک در مرکز تحقیقات و فناوری خودروی سایپا متوجه خواهید شد که تمام محصولات جدید سایپا در زمان مدیریت سابق طراحی و ساخت نمونه انجام شده و اصلاحات روی محصول انجام شده و محصول تیموری جز دروغ هیچ چیزی نیست، وزیر صمت هم می تواند با بک بررسی کوچک وعده های عجیب مدیر عامل سایپا را بررسی کند.

حیف و میل بیت المال با ماموریت های خارجی

اصولا نمایندگی های فروش و صادرات در کشور خارجی به شبکه فروش خودروسازی آن کشور واگذار می شود.

مدیرعامل فعلی سابپا که معاونت صادرات سایپا را بدون تایید هییت مدیره از بین برده است عملا صادرات را با نمایشگاه داری اتومبیل اشتباه گرفته و با بک نمایشگاه دار ضعیف در روسیه و بلاروس برای صادرات خودرو قرارداد بسته است و هر دفعه  هم به بهانه جلسه با شرکت آوتاواز به روسی و بلاروس می رود و در روزهای بعدی هم خبری از توافق ها و امضای قرارداد نیست!

مجموعه سایپا هیچ نگاه توسعه و تجارت بین المللی در زمینه صادرات نداشته و هر دفعه تلاش می کند با “خبر درمانی” که بازی سال های اخیر مدیران دولتی است تلاش دارد بازار را کنترل و منتقدان را خاموش کند.

منبع: سایت دیده بان ایران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.