×

منوی اصلی

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.
فروش لوازم یدکی خودرو توسط تعمیرکاران تخلف است

نائب رئیس اول اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی و قطعات اتومبیل کرج  با اشاره به فعالیت ۷۰۰ تا ۸۰۰ فروشنده لوازم یدکی در کرج، گفت: در حالی که این واحدهای صنفی درآمد کافی ندارند، واحدهای خدماتی مثل تعمیرکاران هم به بخش فروش لوازم یدکی ورود کرده‌اند.

عباس کریمیایی در خصوص مشکلات این صنف در گفت گو با ایسنا، با گلایه از تداخل صنفی در این بخش، گفت: آنچه که اکنون منجر به تخلف است ورود مشاغل خدماتی اتومبیل مانند تعمیرکاران، مکانیکی، باطری‌سازی و… به بخش فروش لوازم یدکی خودرو است در حالی که طبق قانون، توزیع و فروش این لوازم با ماست. ماهیت ماده ۴ قانون صنفی هم متذکر شده که طبیعت و فعالیت شغل باید یکی باشد. این مشاغل با ورود به فروش برای صنف ما ایجاد مزاحمت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم کیفیت کالایی که از مبادی کشور وارد می‌شود حتما در کمرگ کارشناسی لازم انجام داده است و اگر جنسی فیک و تقلبی باشد اتحادیه موظف است آن را جمع آوری کند. از سوی دیگر اگر هر فروشنده‌ای ( بر اساس تبصره ذیل ماده ۵۷ و ۵۸ مبنی براینکه اجناس شامل گارانتی می‌شوند) اگر باعث ضرر مصرف کننده شود توسط اتحادیه قابل پیگیری است. این صنف طبق بخشنامه‌ها ملزم به رعایت قانون دامپینگ و امتناع از زیر فروشی و رعایت قوانین عمده فروشی هستند.

وی ادامه داد: مشاغل خدماتی اتومبیل ممکن است اجناس دست دوم، تقلبی و گاها کالای با کیفیت هم عرضه کنند اما وقتی مشتری برای دریافت خدمات به آنها مراجعه می‌کند و بدون آگاهی و از روی استیصال لوازم‌ یدکی را از آنها قبول می‌کند این امر علاوه بر ضرر مشتری، تخلف بوده و باعث اخلال در نظم اقتصادی استان می شود.

کریمایی در خصوص جواز همگن گفت: اخیرا قانون گذار برای اینکه ایجاد شغل شود بر اساس تبصره دو ماده ۳ قانون نظام صنفی این امکان را فراهم کرده که کسانی که تمایل دارند می توانند دو جواز همگن داشته باشند. بارها تاکید کردیم در صورت اخذ جواز همگن فروش مشخص و علنی باشد تا اتحادیه هم بتواند نظارت کند.

وی افزود: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما کدشناسه و کد رهگیری است. استدلالی که ما مطرح کردیم این بود که به جای اینکه چند میلیون کسبه کنترل شوند و ناهنجاری های اجتماعی و اقتصادی در سطوح پایین تر به وجود آید ثبت این کد از واحد تولیدی و وارد کننده انجام شود. چرا که اکثر فروشندگان ما دانش کافی برای اجرای اینترنتی این طرح و همچنین با درک شرایط اجاره ای مغازه ها، سرمایه و بضاعت کافی برای فراهم کردن وسایل و نیروی متخصص را ندارند. ما معتقدیم یک طرح قبل از اجرا باید آسیب شناسی شود مثل طرح شبنم که مدتی اجرا شد اما با شکست مواجه شد و بسیاری از فروشندگان لوازم یدکی خودرو متضرر شدند.

وی اظهار کرد: ما حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ فروشنده داریم که درآمد کافی ندارند و با توجه به اینکه در نظام مالیاتی صنف ما جزو صنوف اول مالیاتی محسوب می‌شود وقتی نمی‌توانند هزینه مالیات را پرداخت کنند ممکن است برخی دچار رفتارهای نابهنجار اقتصادی شده و اقدام به گران فروشی و عرضه کالای تقلبی کنند. در حالی که صنف خدمات اتومبیل در حالی که اشل مالیاتی پایین تری دارد در بخش فروش لوازم یدکی هم فعالیت می کند و از اجرت و خدمات خود هم سود دریافت می کند.

وی در خصوص صدور جواز کسب ادامه داد: سایتی طراحی شده که به وسیله آن اداره پست صدور جواز کسب را تایید و صادر می کند و پست واحد مسکونی را تایید می کند در حالی که واحد مسکونی برای جواز کسب مناسب نیست و یک بخش فعالیت کمیسیون بازرسی اتحادیه نظارت بر واحد صنفی مبنی بر فعالیت در واحد تجاری و اداری است نه واحد مسکونی دارای جواز کسب.

کریمایی با اشاره به سایر مشکلات افزود: صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل در بخش ساختاری، نرم افزاری، بیمه و تکالیف مالیاتی مشکلات زیادی دارد که نیازمند توجه مسئولین محترم است. هر چند ریاست محترم اماکن استان و تعزیرات تعامل قابل تقدیری در این رابطه ایجاد کرده اند اما امیدواریم با تدبیر و زحمات مسولین مشکلات این بخش حل شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.