×

منوی اصلی

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.
فاطمی امین وزیر ضعیفی است

به گزارش بهارستان ایران: بعد از استیضاح بی‌حاصل فاطمی‌امین در آبان ماه سال گذشته، این بار موعد استیضاح وزیر صمت در سال جدید فرا رسیده است. همزمان با طرح استیضاح وزیر صمت در مجلس، جوسازی‌های رسانه‌ای هم آغاز شده؛ در یک مورد خبری منتشر شد که امضاهای استیضاح پس گرفته شده است، این خبر تکذیب و اعلام شد که طرح استیضاح فاطمی‌امین با ۴۲ امضاء وصول شده و وزیر باید برای برگزاری جلسه استیضاح به مجلس برود.

اما علاوه بر جوسازی‌ها رسانه‌ای و تکاپوهای رسانه‌های دولت برای انحراف افکار از بحث استیضاح وزیر صمت، مورد دیگری که مانند دوره قبلی استیضاح وجود دارد، عدم وحدت نظر نمایندگان بر سر این موضوع است. هرچند موافقان استیضاح وزیر صمت معتقدند این بار نمایندگان قاطعانه به برکناری وزیر صمت رای خواهند داد.

حسین پور، نماینده سردشت گفته است که با توجه به رهنمود رهبر انقلاب، استیضاح وزیر صمت منتفی است. این اظهارنظر با واکنش دیگر نمایندگان مواجه شد، فیروزی پوربادی در این‌باره گفته است که تفسیر بیانات رهبری در خصوص وحدت سه قوه به معنای عدم استیضاح وزرا اشتباه است.

فاطمی امین از وزارت صمت برکنار می‌شود

در همین رابطه «احمد رسولی‌نژاد» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: جریان رسانه‌ای دولت که درخصوص بحث استیضاح وزیر صمت با بداخلاقی و بی تقوایی صحبت‌های نمایندگان را تحریف می‌کند و با بی‌پروایی نمایندگان و رییس مجلس را تهدید می‌کند، نتیجه عکس خواهند گرفت، اکثر نمایندگان مجلس تصمیمشان را گرفته‌اند و انشاالله روز یکشنبه بعد از شنیدن اظهارات موافقین استیضاح و جواب وزیر، به یاری خدا شاهد عمل نمایندگان به وظیفه‌شان خواهیم بود و من پیش‌بینی می‌کنم که فاطمی امین با رای قاطعی از وزارت صمت برکنار می‌شوند.

رسولی‌نژاد تصریح کرد: فاطمی امین ضعیف‌ترین وزیر صمت از زمان تشکیل وزارت صمت و اگر وزارت صنایع و معادن را در نظر بگیریم ضعیف‌ترین وزیر وزارت صنایع و معادن بعد از پیروزی انقلاب بوده است. امیدواریم بعد از برکناری ایشان، رییس‌جمهور فردی توانمند، مدیر، مدبر و باعرضه برای این وزارتخانه معرفی کند.

وی با اشاره به انتقادات مبنی بر اعلام وصول سریع طرح استیضاح وزیر صمت در صحن علنی مجلس، گفت: این استیضاح از آذر و دی ماه در دستور کار بوده و یکباره مطرح نشده و طبق روند قانونی بوده است. طبق آیین‌نامه جدید وقتی استیضاح تقدیم مجلس شود و هیات رییسه اعلام وصول کند، دیگر مثل گذشته نمایندگان نمی‌توانند امضای خود را پس بگیرند. بنابراین طرح استیضاح با همان ۴۲ امضا به قوت خود باقی است. اگر نماینده‌ای نظرش تغییر کرد، می‌تواند زمان رای دادن آن را اعمال کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر این که در مجلس فضای همدلی وجود دارد و استیضاح وزیر صمت یک خواسته عمومی است، گفت: چندین محور برای استیضاح از جمله وضعیت بازار خودرو، لوازم خانگی، تصمیمات ناپخته و بحث برانگیز شورای رقابت در فاصله‌ای کوتاه از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در سالی که مهار تورم نامیده می‌شود و همچنین به کارگیری مدیران نالایق و ضعیف که یک روز سابقه کار در صنعت و یا سابقه کار اجرایی ندارند، مطرح است.

رسولی‌نژاد ادامه داد: امروز اصطلاحی هم در وزارت صمت و هم در مجموعه‌های صنعتی و معدنی وجود دارد مبنی بر این که وزارت صمت یک معاون وزیر به نام فاطمی امین دارد و ۱۵ تا هم معاون دارد که هر کدام یک وزیر هستند.

وی افزود: معدود همکاران ما که تصمیم نگرفته‌اند و در مخالفت با استیضاح وزیر صمت مصاحبه می‌کنند، برخلاف خواست عمومی حرکت می‌کنند. آنها نباید تحت‌تاثیر جوسازی‌های رسانه‌ای وابسته به دولت باشند و باید به وظیفه قانونی خودشان عمل کنند و مجلس باید ثابت کند که طبق اصل ۵۷ قانون اساسی مستقل است.

فاطمی امین آمار غلط به دولت می‌دهد

این نماینده مجلس با اشاره به این که یک سال به وزیر صمت فرصت دادیم، بیان کرد: دولت جواب بدهد که چرا قانون‌های متعددی که مجلس تصویب کرده از جمله قانون ساماندهی صنعت خودرو، اجرا نشده است و چرا چنین وضعیت آشفته‌ای در بازار خودرو باید ایجاد شود. چرا آمارهای نادرستی که وزیر صمت به دولت می‌دهد توسط رییس‌جمهور تکرار می‌شود. رییس‌جمهور باید به معاون اول دستور دهد که یک راستی آزمایی انجام شود تا گزارش نادرست ندهند.

رسولی‌نژاد گفت: تولیدات ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۱، ۵۵۰ هزار بوده، اما ۶۱۷ هزار دستگاه اعلام شده، همین طور سایپا که ۳۵۱ هزار دستگاه بوده و ۳۸۱ هزار اعلام شده است و خودروهای معیوبی که عودت داده شده یکبار با آمار تولیدی‌های روز و بار دیگر با آمار رفع عیب حساب کرده و این طوری ۱۰ تا ۲۰ درصد بر آمار تولیدات اضافه می‌کنند که این هم آمار غلط است. مجموع تولیدات ایران‌خودرو و سایپا در ۱۴۰۱، جمعا ۹۰۱ هزار و در سال ۱۴۰۰، ۷۷۰ هزار دستگاه خودرو بوده، حال چطور خودروسازان می‌خواهند در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند، این مورد هم مثل سایر شعارهای آقای فاطمی امین شعاری است که عملی نمی‌شود. می‌گویند ما در ایران خودرو رکورد زدیم، در حالی که رکورد ایران‌خودرو در تولید برای سال ۹۰ است که حدود ۷۷۷ هزار خودرو بوده و ۲۲۷ هزار تا بیشتر از آمار سال ۱۴۰۱ بوده است.

وی بیان کرد: شورای رقابت در یک اقدام و تصمیم ناپخته اعلام می‌کند که قیمت خودرو باید ۷۰ درصد افزایش یابد، چون دو شرکت خودروساز زیان‌ده هستند. این یعنی دست در جیب مردم کردن و زیان انباشته ۱۲۰ هزار میلیاردی خودروسازان به این طریق، جبران نخواهد شد. وقتی معاون اول رییس‌جمهور به مصوبه شورای رقابت اعتراض می‌کند، با موضع‌گیری سخنگوی شورای رقابت مواجه می‌شود، سخنگوی شورای رقابت چه وزنی دارد که در مقابل معاون اول اعلام موضع می‌کند. اگر معاون اول مقتدر بود، با قدرت و اقتدار برخورد می‌کرد، در دهان این‌ها می‌زد و اجازه نمی‌داد فضای اقتصادی جامعه متشنج شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در پایان، گفت: تعداد خودروهای پیش فروش شده قبل از عید ۹۰۰ هزار دستگاه بوده و ۶۰۰ هزار هم از قبل خودروسازان تعهد دارند، تامین این تعداد هم چالش جدیدی برای خودروسازان خواهد بود و تعجب می‌کنم که از تعهداتی که خودروساز با توجه به شرایط برای خودش ایجاد کرده، قطعا این وعده هم محقق نخواهد شد و یک بحران بزرگ و جدید ایجاد خواهند کرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.