×

منوی اصلی

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.
داروهای بیهوشی وارد کشور شد

به گزارش بهارستان ایران: «سید حیدر محمدی» امروز (پنجشنبه) در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور در مجتمع شهدای مدافع سلامت مشهد مقدس، اظهار داشت: در یکی دو هفته گذشته، میزان مناسبی از دارو‌های بیهوشی وارد کشور شده و هفته گذشته اولین پارت از داروی بیهوشی «بوپیواکائین» تولید داخل وارد بازار شد و داروی «روپیواکائین» نیز هفته آینده وارد بازار می‌شود.

وی افزود: در گذشته، میزان تامین ماهانه پروپوفول ۲۰۰ هزار عدد بود؛ اما در حاضر این عدد به ۸۰۰ هزار رسیده است و ذخیره این دارو نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به کمبود شربت استامینوفن در ماه‌های قبل، گفت: در حال حاضر مازاد تولید شربت استامینوفن داریم و ذخیره بسیار خوبی در شرکت‌های تولیدی و پخش دارو وجود دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی از طریق سامانه تیتک و دسترسی در این سامانه می‌توانند موجودی سایر دانشگاه‌ها و استان‌ها را مشاهده کنند تا در صورت کمبود برخی اقلام بتوانند، جابجا و از دانشگاه‌های دیگر، تامین کنند.

محمدی تاکید کرد: با پیگیری‌های ویژه و شبانه روزی وزیر بهداشت مقرر شد که ۱۰ هزار میلیارد تومان از مسیر‌های دیگر به جز هدفمندی یارانه ها، برای دارو اختصاص پیدا کند که ۹ هزار میلیارد تومان آن انجام شده که ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای بیمه سلامت، ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای بیمه تامین اجتماعی و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز برای بیمه نیرو‌های مسلح در نظر گرفته شده است.

وی گفت: مراکز درمانی و دانشگاه‌ها در ارائه اسناد بیمه‌ای نباید تاخیر داشته باشند تا سریعا تسویه شود و تقاضا داریم که بیمه ها، علی‌الحساب اسناد را پرداخت کنند تا مطالبات حوزه دارو، پرداخت شود.

طرح دارویار بسیار اثربخش و کارگشا بود

«سیدمحمد پورحسینی» مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: بحث نظام ارجاع و پزشک خانواده در اسناد بالادستی بوده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف به اجرای آن بوده، طرحی که در دو استان مازندران و فارس به‌صورت پایلوت در ۱۰ سال گذشته اجرا شده و نکات مثبت و چالش‌های آن شناسایی و در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمامی این موارد با هدف رعایت سطح‌بندی خدمات لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: ما باید مزایا و معایب اقدامات صورت گرفته در سال‌های قبل را بررسی کنیم تا ببینیم علت عدم موفقیت و همه‌گیری این طرح چه بوده است، طبیعتاً این کار در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر در حال تکمیل شدن هست و با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طی ۳ ماهه گذشته مباحث بیمه روستایی، نظام ارجاع و پزشک خانواده به‌طور ویژه مورد پیگیری قرار گرفت و در این خصوص کمیته‌های تخصصی و روسای دانشگاه‌ها ابلاغ گرفتند و خوشبختانه به دستاورد‌های خوبی هم رسیدیم.

مدیرکل دفتر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برای گسترش این برنامه نیاز است که بحث منابع پایدار در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: در همین خصوص برنامه‌ریزی شده تا جلساتی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شود و بخشی از بودجه سال آینده به موضوع طرح پزشک خانواده اختصاص یابد که درصدی از منابع وزارتخانه و معادل یک درصد ارزش افزوده بوده است، البته این منابع محدود بوده و باید با توجه به همین محدودیت برنامه‌ریزی‌مان را داشته باشیم.

پورحسینی افزود: اجرای این کار الزامات متعدد دیگری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به زیرساخت‌های الکترونیک، پرونده سلامت افراد، نسخه الکترونیک و بحث‌های زیرساختی شبکه‌های بهداشت و درمان اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه زمان اجرای ۱۰ ساله پایلوت معایب و مزایایی دارد، گفت: عنصر زمان بسیار مهم بوده و بعضی از اقدامات آن سال قابل گسترش و تأمین به سال‌های بعد نیست، موضوعی که مربوط به دولت‌های قبل بوده و ما امیدواریم که دولت سیزدهم بتواند این برنامه را به‌خوبی اجرایی و عملیاتی نماید.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: طبیعتاً این تأخیر‌ها با توجه به تحریم‌ها، گرانی‌ها و افزایش قیمت‌ها خللی در روند اجرای برنامه‌ها ایجاد می‌کند، اما با برنامه‌ریزی که شده در نظر داریم به‌گونه‌ای عمل کنیم که در سال آینده و در سطح کشور شروع طرح پزشک خانواده را داشته باشیم و اجرای برنامه‌ها به‌صورت مرحله به مرحله و قدم به قدم خواهد بود.

پور حسینی با ذکر این نکته که پیگیر اجرای هر چه بهتر طرح دارویار و رفع نواقص و اشکالات موجود آن هستیم، تأکید کرد: در زمینه طرح دارویار و مباحث مرتبط با موضوعات نسخه نویسی و نسخه دهی الکترونیک مشکلاتی را در مطب‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز درمانی و داروخانه‌ها داشتیم و بیماران به دلیل قطع سیستم‌ها داروی خود را آزاد تهیه می‌کردند که پیگیر رفع این نواقص با همکاری بیمه‌ها و حوزه مربوطه در وزارتخانه هستیم، اما در مجموع باید بگوییم که اجرای طرح دارویار در حوزه سلامت بسیار اثربخش و کارگشا بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.