×

منوی اصلی

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.

بسمه تعالی

پایگاه خبری تحلیلی بهارستان ایران

رسانه شهردارچی 

سلام علیکم

  احتراما” ضمن عرض تشکر و قدردانی از حساسیت بجا و مسؤلانه آن رسانه محترم در پرداختن مداوم و هفتگی به موضوعات مدیریت پسماند و بویژه طرح کاپ که باعث ایجاد آگاهی در میان مدیران و کارکنان خدوم و زحمتکش شهرداری تهران از روند اجرایی طرح کاهش پسماند می‌شود، پیرو درج مطلبی تحت عنوان “دلیل کاهش پسماند کوچک شدن سفره مردم یا اجرای طرح کاپ“نکاتی را به اطلاع می‌رساند.

نقل قولی از جناب مهندس هاشمی، رئیس محترم شورای اسلامی شهر تهران در خصوص کوچک شدن سفره مردم و نقش آن در کاهش پسماند منتشر کرده‌اید که با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی که محصول تحریم ها و عملکرد مدیران و مسئولان است کسی نمی تواند منکر کوچک شدن سفره های مردم باشد اما آیا کوچک شدن سفره‌ها تا این اندازه منجر به کاهش پسماند می شود؟

این نکته ای است که باید کارشناسان و متخصصان تغذیه، مردم شناسان و جامعه شناسان و به ویژه مدیران سازمان مدیریت پسماند و … به آن پاسخ دهند. 

کوچک شدن سفره مردم کاملا بحث درستی است اما وضعیت اقتصادی، گرانی و موضوعات مبتلابه می تواند سبد خرید خانوار را تغییر دهد و تا حدی باعث کاهش و تغییر در نوع تولید پسماندهای خانگی شود. اما قطعا” نمی تواند منجر به کاهش حدود 2 هزار تن پسماند در روز شود. ضمن اینکه ما طی یکسال اخیر با موضوع کرونا و پسماندهای ناشی از پاندمی از جمله ماسک و دستکش و پدهای الکلی روبرو بودیم. طبق آمارهای بین‌المللی میلیون‌ها تن پسماند به میزان سرانه جهانی افزوده و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز طبیعتا” با افزایش قابل توجهی از این حجم پسماند رو به رو بوده است.

حال سوال این است، با توجه به اینکه جناب مهندس هاشمی به رقم 8 تا 9 هزار تن پسماند روزانه اشاره فرموده‌اند و اینکه در حال حاضر طبق آمار و تحلیل های سیستم های توزین آنلاین سازمان مدیریت پسماند که در مرکز نظارت تصویری (مانیتورینگ) این مجموعه مرتبا” محاسبه و اندازه گیری می شود، ما به رقم حدود 5700 تن پسماند خانگی و حدود 6200 تن پسماند ورودی به مجتمع آرادکوه در روز رسیده‌ایم، آیا این میزان کاهش پسماند تماما” ناشی از مشکلات اقتصادی و کوچک شدن سفره مردم است؟

با توجه به افزایش سرانه فضای سبز در 10 سال گذشته و نیز افزایش تعداد خودروها و استفاده از وسایل الکترونیک طبیعتاً شاهد رشد میزان پسماندهای حاصل از فضای سبز، لاستیک های فرسوده و تجهیزات فرسوده الکترونیک هستیم. با توجه به برآورد انجام شده و بررسی آمار توزین ده سال اخیر، به طور متوسط 1500 تن در روز پسماند حجیم تولید می‌شود که با برنامه های طرح کاپ از قبیل احداث سایت های مدیریت پسماندهای فضای سبز در پنج منطقه تهران، جمع آوری و مدیریت لاستیک های فرسوده – پسماندهای شیشه و پسماندهای الکترونیک در مبدا، میزان کمی از این پسماندها به مجتمع آرادکوه به زیر 100 تن در روز کاهش یافته است. (بیش از 90 درصد کاهش)

کل پسماندهای ورودی به مجتمع آرادکوه قبل از سال 1398 ( حدود 8000 تن در روز) بوده که تا پایان 9 ماهه اول سال 1399  ( حدود 6200 تن در روز) حدود 23 درصد کاهش یافته است که از این میزان 5/17 درصد کاهش مربوط به پسماندهای حجیم و حدود 5/5در صد کاهش مربوط به پسماندهای خانگی بوده است .

خلاصه مدیرت پسماند شهر تهران ( تن در روز )
تاریخکل پسماند ورودی به آرادکوه پسماند ایستگاههای خدمات شهری پسماند حجیم 
قبل از سال 13988,0006,1801,500
ابتدای سال 1398 تا پایان 9 ماهه اول سال 13996,2005,730100
طرح کاپ

سازمان مدیریت پسماند با حمایت ها و رهنمودهای رئیس و اعضای محترم شورای شهر، شهردار محترم تهران و مدیریت شهری با اجرای طرح کاپ ( کاهش پسماند) شنبه های بدون پسماند ( استفاده از اپلیکیشن های جمع آوری پسماند خشک و غرفه های دریافت) الکتروکاپ ( راه اندازی غرفه های دریافت پسماندهای الکترونیکی) سایت جمع آوری پسماندهای حجیم و تبدیل آنها به چیپس و مواد اولیه قابل استفاده در صنایع نئوپان، لاستیک و شیشه، دستگاه های RVM یا خود دریافت پسماند خشک، راه‌اندازی هایپرمارکت پسماند و فروشگاه گلماند، با دقت و عنایت ویژه به کاهش تولید پسماند و تفکیک حداکثری در مبداء توانسته میزان پسماند در شرایط کرونا را از حدود 7500 تن در روز به حدود 5700 تن برساند و این مهم قطعا با مشارکت مسئولانه و فراگیر تر شهروندان و انجام سایر برنامه ها و محورهای طرح کاپ به میزان قابل توجهی باز هم کاهش خواهد یافت.

باید بپذیریم تمام کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته جهان از چنینطرح هایی برای کاهش تولید، تفکیک حداکثری، کاهش دفن و تولیدکود و کمپوست استفاده می‌کنند و سازمان مدیریت پسماند نیز بااستفاده از الگوهای نوین جهانی در راستای کاهش پسماند گام برمی دارد. 

قطعا” دولتمردان و سیاستگذاران باید بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری برای رفع مشکلات معیشتی و جلوگیری از کوچک شدن سفره های مردم چاره اندیشی و اقدامات موثر و سریع تری را در دستور کار قرار دهند. اما انشالله با محقق شدن این مهم، سازمان مدیریت پسماند هم با مشارکت و همراهی و همدلی شهروندان و به منظور حفظ محیط زیست و پیشگیری از وارد شدن لطمات و صدمات بیشتر به زمین، آب و خاک، اجرای طرح کاهش تولید و دفن پسماند را با جدیت بیشتری دنبال خواهد کرد. در این راه نقش رسانه اثر گذاری همچون شهردار چی برای آگاهی و همراهی کارکنان شهرداری تهران با این طرح، چشمگیر و قابل اعتنا خواهد بود.

​​​​​روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.