×

منوی اصلی

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.
بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران به پایان رسید

به گزارش بهارستان ایران: ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری و سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات تابعه در مناطق 22 گانه در یکصد و سی و دومین جلسه شورا مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

در ابتدای بررسی این لایحه «محمد آخوندی» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در توضیح بودجه منطقه یک، گفت: مجموع بودجه در نظر گرفته شده برای منطقه ۱ که مربوط به جمع هزینه‌ها و تملک دارایی و سرمایه‌ای است، در مجموع ۸۸۱ یک میلیارد و هفتصد و شصت میلیون ریال است.

در ادامه روند بررسی لایحه، «امیر شهرابی» مدیر کل بودجه شهرداری در توضیحاتی، بیان کرد: با توجه به روش بودجه بندی که وجود دارد، سابق بر این حقوق و مزایای کارکنان مناطق و واحدهای سازمانی در داخل خود مجموعه انجام می‌شد که بر این اساس این فرآیند همان ابتدایی سال انجام شده و اعلام می‌شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ مجموعه مناطق با حقوق و مزایا ۱۳ هزار میلیارد بوده و بدون حقوق و مزایا ۹ هزار میلیارد بوده است که اگر حقوق و مزایا را از دل آن خارج کنیم این نه هزار میلیارد به ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد در سال جاری رسیده که به معنای افزایش ۳ هزار و ۸۰۰ میلیاردی در مناطق است، اما باید این نکته را نیز در اینجا در نظر گرفت که تفاوت مناطق در پروژه‌های غیر قابل پیش بینی آن‌هاست.

در ادامه، آخوندی، اظهار داشت: کمیسیون‌ها وقتی مجبور به کاهش سرجمع ماموریت‌های خود بودند، قبل از همه به سراغ اعتبارات مناطق رفتند که ما درخواست کردیم این تغییرات به کمترین میزان خود برسد که خوشبختانه در حال حاضر این اتفاق رخ داده است.

وی افزود: در برخی مناطق به دلیل نداشتن ظرفیت‌های لازم، امکان عملیاتی شدن بودجه اختصاص داده شده را نداشته است لذا پیشنهاد می‌شود از بودجه آن مناطق کاسته و به بودجه مناطقی مانند منطقه ۱۹ افزوده شود.

به این ترتیب با توضیحات آخوندی بودجه در نظر گرفته شده برای منطقه ۲ در مجموع ۸۲۷ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۲ است که در قیاس با سال ۱۴۰۱، ۸۲ درصد رشد اعتبار داشته است.

«مهدی اقراریان» رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا نیز در ادامه با اشاره به بازدیدی که روز گذشته از منطقه۲ داشته است، اظهار کرد: در مورد مجموعه‌های ورزشی در اختیار شهرداری در منطقه ۲ استثنائا فقری وجود دارد به این معنا که در این منطقه سالن ورزشی وجود دارد اما در اختیار بخش خصوصی است و با توجه به تعرفه‌هایی که در شورا مشخص می‌شود، کمک به تکمیل این سالن‌ها می‌تواند به اقشار مختلف کمک کند تا بر حسب توانایی خود از این امکان استفاده کنند.

آخوندی در ادامه توضیحات خود، بیان کرد: از مناطق درخواست کردیم که برای حفظ ثبات اعداد از سر جمع اعتبارات استفاده نشود و در بخش فرهنگی نیز سرجمع دستکاری نشده و تنها ارقام طرح‌های فرهنگی مناطق جابجا شده‌اند که به دلیل پایین بودن رقم از نظر ما اشکالی ندارد.

در ادامه «تشکری هاشمی» رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نسبت به ردیف اعتباری اصلاح هندسی میدان صنعت انتقاد کرد و خواستار حذف این ردیف و افزودن آن برای تعمیر و تجهیز چراغهای راهنمایی و رانندگی در مناطق شد.

«علیرضا جاوید» معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران نیز با اشاره به فرسودگی ناشی از تردد ماشین آلات سنگین و همچنین استقرار کارگاه مترو در خیابان شهید پاکنژاد، گفت: در حال حاضر این تهدید و فرسودگی به فرصت تبدیل شده و پس از بهره برداری ایستگاه مترو، خیابان پاکنژاد بازگشایی خواهد شد، باید به سرعت نسبت به اصلاح اقدام کرد.

وی با تاکید بر اینکه میدان صنعت، میدان کلیدی و ترافیک محور بوده و وضعیت کنونی به کار عمرانی میان مدت و بلندمدت و کار فنی و مهندسی دقیق نیاز دارد، ادامه داد: بدون تعجیل کار بلندمدت و میان مدت انجام خواهد شد تا ببینیم زیرگذر باید شمالی- جنوبی اجرا شود یا شرقی- غربی؛ این قول داده شده که اصلاح هندسی مناسبی در میدان صنعت صورت گیرد و خیابان شهید پاکنژاد به وضعیت مناسبی برسد؛ ما علاوه بر جلوگیری از افزایش ترافیک، باید کاهش ۲۵ درصدی آن را نیز دنبال کنیم.

«مهدی اقراریان» عضو کمیته نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی بار ترافیک در این منطقه، خاطر نشان کرد: خیابان شهید پاکنژاد به شدت آسیب دیده و باید اصلاحات انجام شود؛ لذا درخواست می‌کنیم که با رعایت ملاحظات، ضرورت موضوع را در نظر گرفته و با این نگاه، بودجه را اصلاح کنیم.

در نهایت از اعتبار ۲۵ میلیارد تومانی اصلاح هندسی میدان صنعت ۲۰ میلیارد تومان کاهش یافت و به سرجمع اعتبارات منطقه ۱۹ اضافه شد، همچنین در بررسی اعتبارات بودجه منطقه ۱۲ مبلغ ۱۰ میلیارد تومان جهت تعمیر، بهسازی و تجهیز ساختمان شورای شهر تهران که در این منطقه واقع است لحاظ شد.

نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به ضرورت تعریف ردیف بهسازی و تجهیز مراکز ویژه بانوان در هر یک از مناطق شهرداری تهران، اظهار داشت: در حوزه فرهنگی و اجتماعی این ضرورت وجود دارد که با توجه به بررسی های صورت گرفته در همه مناطق ردیف بهسازی و تجهیز مراکز ویژه بانوان از جمله شهربانو ها، شهردخت ها، پارک های بانوان، مراکز کوثر و نهایتا ۱۳۰ مرکز موجود در سطح شهر تهران در حوزه زنان و دختران و خانواده دارای ردیفی پایدار شوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، خاطر نشان کرد: در برخی از مناطق تالارهای یاس وجود دارد که تعداد آنها بر اساس حکم ۹۵ می بایست به ۱۷ تالار برسد، نکته قابل توجه در حوزه تالارهای یاس این است که می بایست در حوزه بهسازی، توسعه و تجهیز تالارهای موجود تلاش لازم صورت گیرد و در ایجاد تالارهای جدید از ظرفیت بخش خصوصی بهره گیری شود.

معدنی پور افزود: در مناطقی که تالار یاس دارند از سرجمع خود منطقه برای بهسازی و توسعه و تجهیز تالارهای موجود درنظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، ادامه داد: همچنین منطقه ۳ امکان ایجاد یک مرکز سالمند را دارد، چون بنا به حکم ۹۰ برنامه چهارم باید تعداد ۵ مرکز سالمندی در تهران تا پایان برنامه ایجاد شود که پایلوت آن می تواند منطقه ۳ باشد.

در مجموع اعتبارات مناطق ۲۲گانه با مبلغ ۱۲ هزار ۳۱۸ میلیارد تومان با حداکثر آراء اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

در جریان بررسی ردیف‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران، سه هزار و ۵۸۴ میلیارد تومان بودجه برای معاونت فنی و عمرانی به تصویب رسید، در ادامه این جلسه بودجه معاونت برنامه ریزی، توسعه منابع انسانی و امور شورای شهرداری تهران نیز ۱۱ هزار و ۵۷۹ میلیارد تومان به تصویب رسید.

«مجید باقری» معاون برنامه ریزی، توسعه منابع انسانی و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه با تراکم کار در سازمان فاوا مواجه شده‌ایم، گفت: طبق گزارشات مدتهاست برخی سامانه ها همچون مدیریت دانش و مرتبط با گردش شغلی پشت موضوع سازمان فاوا باقی مانده و اگر حل شود، از سوی سازمان فاوا دنبال خواهد شد.

وی افزود: باید تدبیری کنیم که امور سرعت بگیرد؛ مدت زیادی سامانه ها به دلیل ترافیک کاری سازمان فاوا متوقف شده بود و ما سه میلیارد تومان بودجه را نگه می داریم که اگر سازمان فاوا توانست در این سازمان پیگیری شود.

در ادامه «علی اصغر قائمی» عصو شورا در پیشنهادی مطرح کرد که ماهیت انجام امور نرم افزاری به مجموعه فاوا انتقال داده شود و بودجه آن به همان فاوا باید مختص شود تا از پراکندگی کارها در حوزه نرم افزاری جلوگیری شود.

«مهدی چمران» رییس شورای شهر نیز در واکنش به گفته‌های قائمی عنوان کرد: با توجه به درست بودن ماهیت این پیشنهاد، اما با پیش فرض اینکه در گذشته بروز حمله هکری که صورت گرفته بود، متمرکز بودن فعالیت ها در فاوا باعث اختلال در کل سیستم شهرداری شد، بنابر این اگر هر بخش نرم افزاری مختص به معاونت ها باشد، می توان از بروز اختلال های کلی و این چنینی پیشگیری کرد.

ردیف های اعتباری بودجه بخش معاونت‌های فنی عمرانی و توسعه منابع انسانی شهرداری با حداکثر آرای اعضای شورای اسلامی شهرتهران مورد موافقت قرار گرفت.

همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نوبت عصر جلسه یکصد وسی و دوم شورای اسلامی شهر تهران، با تصویب ردیف بودجه حوزه دفتر شهردار و معاونت‌های مالی و اقتصادی، حمل و نقل، اجتماعی و فرهنگی و معاونت هماهنگی امور مناطق بودجه شهرداری تهران برای سال 1402 را تصویب کردند.

بر همین اساس محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا اعتبارات هزینه‌ای معاونت مالی و اقتصادی را یک هزار و 786 میلیارد تومان، اعتبارات سرمایه ای یک هزار و 182 میلیارد تومان و تملک دارایی‌های مالی که بازپرداخت است را 4 هزار و 500 میلیارد تومان اعلام کرد که در مجموع بودجه این معاونت 7 هزار و 468 میلیارد تومان بوده و بیشترین کاهش به مبلغ ۵ هزار میلیارد در این بخش رخ داده است.

بودجه پیشنهاد شده برای این بخش با موافقت اعضای شورا، مصوب شد.

به همین ترتیب در ادامه ردیف بودجه‌های معاونت‌های خدمات شهری به مبلغ 6 هزار و 405 میلیارد تومان، حمل و نقل و ترافیک بیش از 27 هزار میلیارد تومان، هماهنگی امور مناطق 7 میلیارد تومان و اجتماعی نیز با مبلغ 4 هزار و 189 میلیار تومان با اکثریت آرای موافق اعضا به تصویب رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.