×

منوی اصلی

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.
بانوان دو برابر بیشتر مستعد ابتلا به اختلال اضطراب هستند

به گزارش بهارستان ایران؛محسن داداشی ، در رابطه با اختلال اضطراب فراگیر، اظهار کرد: مشخصه اصلی اختلال اضطراب فراگیر نگرانی است؛ به طوری که افراد دارای اختلال اضطراب فراگیر، دائم و ۲۴ ساعته نگران هستند.

وی در رابطه با تشخیص اختلال اضطراب، افزود: نگرانی غیرقابل کنترل، نگرانی است که در اکثر حیطه‌های زندگی بوده و برای یک مورد نیست و به خاطر این می‌گویند که اختلال فراگیر است؛ مثلاً نگرانی راجع به تحصیل، آینده شغلی، مالی و روابط وجود دارد که این موارد از جمله معیارهای تشخیصی اختلال اضطراب فراگیر است.

این روانشناس بالینی در رابطه با علائم اختلال اضطراب، تصریح کرد: مشکل در خواب، اختلال در توجه، مشکل در تمرکز، تنیدگی عضلانی، خستگی زودهنگام و بی‌قراری و تحریک‌پذیری از جمله علائم اختلال اضطراب است.

روانشناس بالینی با بیان اینکه معمولاً اختلال اضطراب در حدود ۹۰ درصد افراد با اختلال دیگر از جمله افسردگی، اختلال هراس اجتماعی و اختلال وحشت‌زدگی همراه است، گفت: اختلال اضطراب فراگیر در بانوان ۲ برابر آقایان بوده و میانگین شروع سن ۲۰ الی ۳۰ سالگی است.

داداشی با بیان اینکه اگر اضطراب ناشی از بیماری‌های طبی و سوءمصرف مواد و یا بدکارکردی تیروئید نباشد و نگرانی به حدی باشد که زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، در این صورت می‌گوییم، فرد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر است، اظهار کرد: اکثر اوقات به علت بدکارکردی انتقال‌دهندگان عصبی در مغز و لوب قسمت پس سری و فرونتال هسته‌های قاعده‌ای، بروز می‌کند و این‌ها مشخصه اصلی افراد مضطرب بوده و هسته اصلی این اختلال نگرانی است؛ این افراد دائما نگران هستند.

وی با اشاره به اینکه میان ترس، اضطراب، اختلال وحشت‌زدگی و استرس تفاوت وجود دارد، افزود: ترس، هیجانی است مربوط به اینجا و اکنون و وابسته به محرک بوده و و کاملا واکنش مناسبی است و ریشه تکاملی دارد علائم آن تپش قلب و تعریق، نفس‌نفس زدن که حالت گریز و ستیز ایجاد می‌کند.

این روانشناس با بیان اینکه بیشتر برای درمان اختلال اضطراب از درمان غیردارویی استفاده می‌شود، گفت: ارتباط با این اختلال هر چند ساده به نظر می‌آید ولی بسیار سخت بوده چون مزمن می‌شود و افراد زمانی مراجعه می‌کنند که مشکل واقعاً مزمن شده و بعد از چندین سال که اختلال شروع شده به پزشک مراجعه می‌شود.

داداشی با بیان اینکه افراد زمانی که اختلال اضطراب فراگیر آنان مزمن می‌شود، به پزشک مراجعه می‌کنند و درمان سخت می‌شود، اظهار کرد: افراد مبتلا به این اختلال دچار تپش قلب می‌شوند و به متخصص قلب مراجعه می‌کنند و با انجام اکو هیچ چیزی مشاهده نمی‌شود و علائم گوارشی مثل نفخ، ترش کردن، یبوست و اسهال در این افراد بیشتر دیده می‌شود و به دلیل اینکه هورمون‌های فرد دچار اختلال می‌شود دچار خارش پوست می‌شوند.

این روانشناس با بیان اینکه اختلال وحشت‌زدگی آمیزه‌ای از ترس و اضطراب است و فرد می‌ترسد الان سکته کند و نگران از اینکه در آینده هم اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: استرس هیجان ناشی از فشارهای روانی بیرونی و درونی است که به انسان وارد می‌شود و اگر جمع جبری این فشارهای وارده بر بدن بیشتر از توانمندی روانشناختی فرد باشد باعث استرس در فرد می‌شود.

 

ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.