×

منوی اصلی

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.
اعطا: شهرداری در عملکرد دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ ذی‌النفع است/ مهدی عباسی: انتقال کمیسیون ماده پنجم از شهرداری به شورای عالی شهرسازی اشتباه است

به گزارش سایت بهارستان ایران ؛ به تازگی صحبت از جدایی دبیرخانه کمیسیون ماده پنجم از شهرداری تهران مطرح شده است. موضوع از این قرار است که براساس برنامه هفتم توسعه، این دبیرخانه از شهرداری تهران جدا می‌شود و زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد.

علی اعطا عضو سابق هیئت رییسه شورای شهر تهران در این باره بهارستان ایران گفت: علارغم اینکه وضعیت فعلی یعنی استقرار کمیسیون ماده پنج در شهرداری مناسب نیست معلوم هم نیست این تصمیم وضعیت را بهتر کند.

علی اعطا عضو هیئت رییسه و سخنگوی شورای شهر تهران در دوره پنجم درباره این انتقال گفت: هنوز این اتفاق رخ نداده است و ظاهرا فعلا هم منتفی است. وی همچنین به بهارستان ایران توضیح داد: فقط در تهران این دبیرخانه این کمیسیون در شهرداری مستقر است؛ در باقی استان‌ها به ریاست استانداری تشکیل می‌شود و دبیرخانه هم ذیل راه و شهرسازی استان است.

اعطا معتقد است استقرار دبیرخانه در شهرداری مسئله تعارض منافع را پیش می‌آورد. وی همچنین گفت: شهرداری به لحاظ درآمدی در تصمیمات کمیسیون ماده پنجم ذی نفع است و وقتی رییس کمیسیون شهردار تهران باشد و دبیرخانه آن در شهرداری تهران، تعارض منافع پیش می‌آید. به همین ترتیب تصمیمات به سمتی سوق داده می‌شوند که ممکن است غیرقابل دفاع باشند. اگر بخواهم روشن تر بگویم موضوعات کمیسیون ماده پنجم اساسا شامل چند دسته هستند؛ ابتدا بحث تصویب طرح تفصیلی است که وظیفه اصلی کمیسیون ماده پنجم است و بحثی در این قسمت نیست. دوم بحث تغییرات طرح تفصیلی و سوم درخواست‌های موردی مالکین برای تغییرات در روابط پلاک مطرح است.

سخنگوی پیشین شورای شهر افزود: از آن‌جایی که در این تصمیمات برای شهرداری انتفاع اقتصادی و درآمدی مطرح است شهرداری ذی نفع است و شهرداری هم در این میان حضور موثر و فعال دارد. دبیرخانه هم زیر نظر معاونت معماری و شهرسازی شهرداری برای کمیسیون تصمیم سازی می‌کند.

اعطا ضمن مشکل دار خواندن استقرار کمیسیون ماده پنجم در شهرداری، افزود: مسئله دیگر این است که اگر قرار است اصلاحاتی هم صورت بگیرد به چه صورت است. آن چیزی که در متن لایحه توسعه آمده بسیار فکر نشده و شتاب زده است و این موضوع نیاز به یک کار کارشناسی و جدی دارد و حتما باید به بحث عمومی گذاشته بشود.

اعطا گفت: علی رغم اینکه وضعیت فعلی یعنی استقرار کمیسیون ماده پنج در شهرداری مناسب نیست معلوم هم نیست تصمیمی که در برنامه پنج ساله پیشبینی شده است، وضعیت را بهتر کند. چون از شرایط امر برمی‌آید که هیچ کار کارشناسی جدی انجام نشده است؛ وقتی هم که این موضوع مطرح شد با غافلگیری عمده کارشناسان همراه بود و همین یعنی بحث کارشناسی جدی و عمومی در این باره انجام شده است.

انتقال دبیرخانه کمیسیون ماده پنج از شهرداری به شورای عالی شهرسازی و معماری اشتباه است

مهدی عباسی عضو شورای شهر تهران درباره انتقال دبیرخانه کمیسیون ماده پنج از شهرداری به شورای عالی شهرسازی و معماری معتقد است: رویکرد مثبتی نخواهد داشت.

عباسی به بهارستان ایران گفت: انتقال دبیرخانه رویکرد مثبتی نخواهد داشت. کمیسیون‌های ماده پنج در مسیر صحیح خودشان حرکت می‌کنند. وگرنه وجود دبیرخانه در شهرداری تهران برای حل مشکلات کافی بود. شاید به نوعی استفاده اشتباه از اختیارات کمیسیون در شهرداری‌ها موجب این انتقال شده‌ است. امیدواریم که با باقی ماندن کمیسیون ماده پنجم بتوانیم در رفع مشکلات شهر تهران قدم برداریم.

منبع: سایت بهارستان ایران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.