×

منوی اصلی

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.
واشر سر سیلندر چرا می‌سوزد؟

به گزارش بهارستان ایران: واشر سر سیلندر قطعه‌ای حیاتی در موتور خودرو است که بین بلوک سیلندر و سر سیلندر قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین وظیفهٔ این قطعه آب‌بندی موتور و جلوگیری از خروج سوخت و گاز از سیلندر‌ها و همین‌طور نفوذ آب و روغن به داخل آن است. به طور کلی، واشر سر سیلندر وظیفهٔ ایجاد آب‌بندی کامل بین بخش احتراق موتور و سیستم‌های روغن‌کاری و خنک‌کننده را بر عهده دارد تا آب و روغن باهم قاطی نشوند. همچنین، این قطعه با قرار گرفتن بین بلوک سیلندر و سر سیلندر، از تماس مستقیم آن‌ها باهم و چسبیدن به هم به دلیل حرارت زیاد جلوگیری می‌کند.

جنس واشر سر سیلندر معمولاً از پنبه نسوز (آزبست)، فولاد و مس است تا هم انعطاف‌پذیر باشد و هم بتواند فشار و حرارت را تحمل کند. البته از آنجایی که آزبست یا پنبه نسوز ماده‌ای سمی بوده و برای انسان مضر است؛ امروزه از آن کمتر در ساخت واشر سر سیلندر استفاده می‌شود و سازندگان بیشتر به واشر‌های مسی روی آورده‌اند. روی واشر سر سیلندر چندین سوراخ بزرگ و کوچک دیده می‌شود که سوراخ‌های بزرگ آن مطابق با سیلندر‌ها قرار می‌گیرند و سوراخ‌های کوچک برای مجاری آب و روغن هستند.

دلایل سوختن واشر سر سیلندر

دلیل اصلی سوختن واشر سر سیلندر داغ شدن بیش‌ازحد موتور خودرو است که این اتفاق ممکن است درنتیجهٔ نقص در یکی از قسمت‌های مختلف سیستم خنک‌کننده رخ دهد. کم شدن آب رادیاتور، ازکارافتادن واترپمپ، خرابی ترموستات، مسدود شدن مجاری عبور آب در موتور، پاره شدن یا پیچ‌خوردگی شلنگ‌های ورودی و خروجی رادیاتور، ازکارافتادن فن خنک‌کننده، رسوب گرفتن سیستم خنک‌کننده و عدم استفاده از ضدیخ در فصل تابستان همگی می‌تواند باعث افزایش دمای موتور و درنتیجه سوختن یا نیم‌سوز شدن واشر سر سیلندر شوند. علاوه بر این، وارد آوردن فشار سنگین و بیش‌ازحد به موتور خصوصاً در فصل گرما نیز می‌تواند سوختن واشر سر سیلندر را به دنبال داشته باشد.

علائم سوختن واشر سر سیلندر

وقتی واشر سر سیلندر در اثر مواردی که گفته شد تغییر شکل می‌دهد یا به‌اصطلاح می‌سوزد، قابلیت آب‌بندی خود را از دست می‌دهد و در این صورت، و موتور علائمی را از خود نشان می‌دهد. این علائم شامل چرب شدن آب رادیاتور و شیری‌رنگ شدن روغن (در اصل قاطی شدن آب و روغن)، داغ شدن سریع و غیرطبیعی موتور، دیر روشن شدن موتور خصوصاً هنگام سرد بودن، بد کار کردن و لرزیدن موتور، کاهش کشش و توان موتور و خروج دود سفید از اگزوز خواهد بود که آخری نشانۀ وجود بخار آب در دود است.

هزینه تعمیر واشر سر سیلندر چقدر است؟

هزینهٔ تعمیر واشر سر سیلندر بسته به نوع خودرو متفاوت خواهد بود. همچنین با توجه به تورم شدید در کشورمان و افزایش روزانه قیمت‌ها، به‌طور دقیق نمی‌توان هزینه تعمیر واشر سر سیلندر را مشخص کرد. علاوه بر این، خرابی برخی قطعات جانبی مثل ترموستات، واشر درب سوپاپ و… هم می‌تواند هزینه تعمیر را افزایش دهد. بااین‌حال، هزینه‌های معمول در تعمیر واشر سر سیلندر شامل خرید خود واشر، خرید روغن برای پس از تعویض واشر، تعویض فیلتر روغن، هزینه تراشکاری سر سیلندر (در موارد شدیدتر) و اجرت مکانیک می‌شود. در حال حاضر، قیمت خود واشر سر سیلندر از حدود ۱۵۰ هزار تومان برای پراید آغاز شده و تا حدود ۵۰۰ هزار تومان برای موتور‌های TU۵ پژو، EF۷ خانواده سمند و KM۴ رنو L۹۰ بالا می‌رود. البته قیمت این واشر حتی در یک مدل خودرو مثل پراید هم بسته به کیفیت و برند سازنده می‌تواند متفاوت باشد.

داغ شدن بیش‌ازحد و غیرعادی موتور درنتیجه مشکلاتی مثل خرابی ترموستات، کاهش آب رادیاتور، خرابی واترپمپ، ازکارافتادن فن و… اصلی‌ترین دلیل سوختن واشر سر سیلندر است.

قاطی شدن آب و روغن و در نتیجه چرب شدن آب رادیاتور و شیری‌رنگ شدن روغن، داغ شدن سریع و غیرطبیعی موتور، دیر روشن شدن موتور خصوصاً هنگام سرد بودن، بد کار کردن و لرزیدن موتور و خروج دود سفید از اگزوز از علائم سوختن واشر سر سیلندر هستند.

منبع: پدال

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.