به گزارش بهارستان ایران: «سید رضا فاطمی امین» در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۱ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال حسین گودرزی نماینده ازنا و درود مبنی بر اینکه برابر گزارش رئیس پلیس راهور کشور در تصادف زنجیرهای اخیر ۵۹ خودرو در شهرستان بهبهان ایربگ هیچ کدام از ۵۹ خودرو تصادفی باز نشده است، در این رابطه چه برخوردی با خودروسازان انجام گرفته است؟ آیا ارادهای برای برخورد با سازندگان ارابههای مرگ در وزارت صنعت وجود دارد، گفت: خبر خوبی در این رابطه دارم اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.
وی بیان کرد: خوشبختانه از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ تعداد کشتههای ناشی از تصادفات به ۱.۴ رسیده و در سال ۹۹ طبق آماری که مرکز آمار منتشر کرده است، در هر ۱۰۰ تصادف ۴.۴ فوتی و در سال ۱۴۰۰ این عدد به یک رسیده است. هر چند یک فوتی نیز در تصادفات قابل قبول نیست، اما با توجه به اینکه وسایل نقلیه بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته، در این زمینه شاهد کاهش مطلوبی هستیم.
وزیر صمت با اشاره به عوامل متعدد بروز تصادفات، گفت: ۴۹ درصد از تصادفات به علت عامل انسانی، ۳۶ درصد عامل جاده و ۱۵ درصد خودرو است، اما در طول ۱۰ سال گذشته اقداماتی انجام شده تا خطرات ناشی از تصادفات به حداقل برسد. یکی از این اقدامات ترمز ضدقفل یا ABS است. همچنین از سال ۱۳۹۳ نصب ایربگ اجباری شد.
فاطمی امین با اشاره به موضوع تصادف جاده بهبهان – رامهرمز، تصریح کرد: در دی ماه سال گذشته مه غلیظی در جاده بهبهان – رامهرمز به صورت ناگهانی ایجاد شد و ۵۸ خودرو تصادف کردند. اولین خودرو کامیونی بود که با یک دستگاه النترا تصادف کرد و کیسه هوای آن خودروی خارجی باز نشد. در این حادثه ناگوار از ۵۸ خودرو، ۳۸ خودرو سواری بوده است که فقط ۱۰ تا از آنها کیسه هوا داشتند. بلافاصله بعد از این تصادف به همراه نماینده بهبهان سفری به آن منطقه داشته و از آن توقفگاه خودروهای تصادفی بازدیدی کردیم و در حضور دادستان تاکید کردم که هیچ خودرویی خارج نشود و وضعیت ایمنی و کیسه هوای خودروها بررسی شود. گزارش تهیه شد و در کمیسیون ایمنی راههای وزارت راه و شهرسازی مورد رسیدگی قرار گرفت. در همان زمان با سردار اشتری رئیس وقت نیروی انتظامی مکاتبهای داشتم و هشت موضوع را مطرح کردم که یک محور آن مربوط به ایمنی بود که آن موارد را اجرایی کردیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ما در یک سال گذشته در ۶ محور متمرکز بر بهبود کیفیت و ایمنی اقداماتی را انجام دادیم؛ اولین محور اصلاح بنسازها و پلتفرمها است. ما خودروهایی با پلتفرمهای قدیمی داریم که بهروز نیستند و ایمنی لازم را ندارند. باید حرکت جدی برای تغییر پلتفرم صورت گیرد که این کار انجام شده است. اقدام دیگر الزامی کردن استانداردهای ایمنی است که با همکاری با سازمان ملی استاندارد اتفاقات خوبی را رقم زدیم که از جمله آن محافظت از عابر پیاده است.
وی اظهار داشت: ایجاد مراکز آزمون در کشور کاری است که باید انجام شود که متأسفانه زیرساخت کافی برای مراکز آزمون نداریم و باید خودروها برای آزمون به کشورهای دیگر بروند. در نتیجه تا یک سال این پروسه طول میکشد. بحث بعدی شبیهسازیهای تصادف، کنترل کیفیت در حین تولید و همچنین استفاده از فناوری نوین در اتصالپذیری است که میتواند پیشگیری قبل از تصادف کند.
https://baharestaniran.ir/?p=13578