×

منوی اصلی

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.

به گزارش بهارستان ایران: «مجتبی شفیعی» در رابطه با موضوع واردات اتوبوس‌های دست دوم که اولین بار از سوی او مطرح شده بود، گفت: واردات اتوبوس‌های دست دوم پیشنهاد بخش خصوصی بود. با توجه به اینکه اتوبوس‌های پیشنهادی از نظر کیفی رتبه بالاتری نسبت به اتوبوس‌های موجود داشتند، ما اجازه دادیم تا بخش خصوصی این موضوع را پیگیری کند.

 

براساس گفته شفیعی «تمام مراحل کار واردات اتوبوس‌های دست دوم اعم از سرمایه‌گذاری، ترخیص و شماره‌گذاری برعهده بخش خصوصی است. فعالان این حوزه تلاش خود را ادامه دادند اما تا الان موفق به واردات نشده‌اند.»

 

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک در رابطه با دلایل موفق نشدن بخش خصوصی برای واردات اتوبوس‌های دست دوم، توضیح داد: من در جریان جزئیات نیستم اما آخرین اطلاعاتی که وجود دارد، این است که ۵۰ دستگاه اتوبوس دست دوم وارد کمرگ شد و بخش خصوصی پیگیر ترخیص آنها بود اما هنوز نتوانسته‌اند این تعداد اتوبوس را ترخیص کنند. برای به سرانجام رسیدن کار نیاز به مجوز وزارت صنعت و سازمان‌های مربوطه است که هنوز به نتیجه نرسیده است.

 

بخشی از مخالفت‌ها مدیریتی است

 

او گفت: بخشی از مخالفت‌ها به دلیل بحث‌های مدیریتی است، وزارت صنعت گمان می‌کند که باید از خودروساز داخلی حمایت کند اما ما در حوزه بهره‌برداری می‌خواهیم مردم به شکل بهتری از خدمات بهره ببرند. ما به سازمان‌هایی که متولی مجوز ورود اتوبوس دست دوم بودند، مراجعه کردیم و از این خواسته دفاع کردیم. استدلال ما این است که در کنار حمایت از تولید داخل باید زمینه حضور اتوبوس‌های دست دوم فراهم شود تا ارائه خدمات به مردم بهتر باشد.

 

شفیعی با اشاره به این موضوع که اتوبوس‌های دست دوم از نظر اقتصادی بسیاری به صرفه‌تر از اتوبوس‌های نو هستند، افزود: اتوبوس‌های نو در برخی مدل‌ها نزدیک به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارند اما اتوبوس‌های دست دوم کمتر از یک ونیم میلیارد هزینه دارند. اتوبوس‌های دست دوم قرار بود از آلمان وارد شود، به طور قطع کیفیت مناسبی داشتند.

 

اتوبوس‌های دست دوم کیفیت بهتری از اتوبوس‌های فعلی دارند

 

او در رابطه با احتمال به نتیجه رسیدن بحث واردات اتوبوس‌های نو،‌ توضیح داد: از نظر قانونی واردات اتوبوس‌های نو شرایط راحت‌تری دارد چرا که در قانون بودجه امسال نیز پیش‌بینی شده است که ۱۰ هزار دستگاه انواع اتوبوس درون شهری و برون شهری وارد شود. بحث خودروی کارکرده از قدیم ممنوعیت‌هایی داشت و به همین دلیل واردات اتوبوس‌های کارکرده نیز به عنوان یک ایده جدید با مقاومت‌هایی همراه شد، با وجود مخالفت‌ها شاهد هستیم که بسیاری از کلانشهرها نسبت به واردات اتوبوس کارکرده با کیفیت تمایل نشان داده‌اند.

 

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران گفت: در گفت‌وگوهایی که با نیروهای شرکت واحد داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که این اتوبوس‌های دست دوم از نظر کیفیت،‌ شرایط بهتری نسبت به اتوبوس‌های فعال در سیستم حمل و نقل عمومی دارند.

 

شفیعی در رابطه با نحوه تأمین مالی برای ایده رفع نیاز ۵۰ درصد نیاز حمل و نقل عمومی به اتوبوس از طریق واردات اتوبوس‌های نو،‌ توضیح داد: مدل سرمایه‌گذاری این شیوه به شکل پرداخت نقدی برای شهرداری نیست و قرار است که شهرداری به صورت تدریجی و بلندمدت هزینه را به بخش خصوصی پرداخت کند.

 

منبع: همشهری آنلاین

 

انتهای پیام/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.