به گزارش بهارستان ایران: «صادق ستاریفرد» خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش استانها، در راستای اجرای نظام رتبه بندی معلمان در اجرای مواد ۸ و ۱۴ آیین نامه اجرایی، قانون نظام رتبه بندی معلمان مصوب جلسه ۱۴۰۱.۳.۱۸ هیئت وزیران و بند ب ماده ۵ شیوه نامه آییننامه اجرایی ابلاغ و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن به مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و در سطح استان به مدیر کل آموزش و پرورش و رئیس هیئت ممیزه استانی واگذار شده است.
در مقدمه این دستورالعمل آمده است: اکنون در اجرای جزء (۲) بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و به منظور اجرای کیفی فرایند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی فرهنگیان، استمرار نظام پرداختها بر اساس تخصیص شایستگی، تقویت انگیزه و رضایتمندی شغلی معلمان و در راستای عمل به سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش، نظام رتبهبندی معلمان با مشارکت و تلاش کلیه اعضای هیئت ممیزه مرکزی استان و مناطق، فرایند تخصیص رتبه و صدور احکام مربوطه را اجرا کردهاند.
در راستای وظایف قانونی رسیدگی به اعتراضات رتبهبندی و به منظور استیفای حقوق همکاران و در اجرای مواد ۸ و ۱۴ آییننامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان مصوب جلسه ۱۴۰۱.۳.۱۸ هیئت وزیران و بند ب ماده ۵ شیوهنامه آییننامه اجرایی در راستای ایجاد وحدت رویه و اتخاذ فرآیند مشترک رسیدگی به شکایات، دستورالعمل رسیدگی و پاسخگویی به اعتراضات رتبهبندی معلمان ابلاغ میشود.
در ادامه به برخی بندهای مهم دستورالعمل مذکور اشاره میشود:
تبیین اهداف قانون رتبه بندی معلمان، اطلاعرسانی و تبیین نحوه رسیدگی به اعتراضات رتبهبندی هدف مدنظر از تشکیل میز تکریم و پاسخگویی است. باید فضای مناسب گفتوگو و دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات همکاران در خصوص نحوه اجرای رتبهبندی فراهم شود.
راهبری و نظارت بر میزهای تکریم و پاسخگویی مناطق یا میز پاسخگویی استان با مسئولیت رئیس اداره ارزیابی استان خواهد بود.
نحوه رسیدگی به اعتراضات رتبهبندی معلمان
– ثبت اعتراض: با توجه به ماده (۸) آیین نامه اجرایی، قانون هرگونه اعتراض فردی به نحوه رسیدگی ارزیابی و رتبه تعیین شده همکاران مشمول نظام رتبه بندی معلمان به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه رتبه بندی معلمان انجام میپذیرد.
– کلیه مراحل ثبت اعتراض رسیدگی و تعیین رتبه همکاران به صورت الکترونیکی در بستر سامانه MYMEDU.IR و به صورت شفاف و به تفکیک مولفهها انجام خواهد شد.
– ثبت اعتراضات در هیئت ممیزه بالاتر و پس از رویت کارنامه رتبه بندی توسط همکاران ذی نفع آغاز و تا ۱۰ روز قابل ویرایش است.
– پذیرش و ثبت اعتراض خارج از سامانه مربوط و یا خارج از مهلت مقرر قانونی، امکانپذیر نیست.
– اعلام اعتراض از رویه و عملکرد کلی یا تصمیمات نوعی – تصمیماتی که برای همه یا تعداد زیادی از مشمولین حق یا تکلیف ایجاد میکند- هیئتهای ممیزه شهرستان منطقه ناحیه و یا استان از طریق سامانه پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش و بدون قید، زمانی قابل دریافت و رسیدگی است.
– مرجع رسیدگی به اعتراضات فردی مشمولین به ترتیب در رتبه های آموزشیار معلم و مربی معلم؛ هیئت ممیزه استان و مشمولین رتبه های استادیار، معلم دانشیار معلم و استاد معلم؛ هیئت ممیزه مرکزی است.
فرآیند رسیدگی به اعتراضات معلمان
کارگروه تخصصی نظارت و پاسخگویی به اعتراضات حوزه ستاد و استان با بهرهگیری از ظرفیت کارگروههای تخصصی استان و مناطق به عنوان بازوان اجرایی، نسبت به رسیدگی به موارد اعتراضی در سطح منطقه استان و ستاد به شرح زیر اقدام میکند:
– اولویت رسیدگی به پروندهها جهت تکریم همکاران پیشکسوت و با سابقه رسیدگی به اعتراضات با اولویت بازنشستگان همکاران دارای سنوات ۳۰ سال و بالاتر سپس به ترتیب سنوات صورت میگیرد.
– به استناد بند (ب) ماده ۵ شیوهنامه نظام رتبهبندی معلمان، فرآیند رسیدگی به موارد اعتراضی با مسئولیت کارگروه نظارت و پاسخگویی به اعتراض توسط کارگروههای تخصصی آغاز و مراتب به فوریت در کارگروههای تخصصی هیئت ممیزه ذیربط، بررسی و چنانچه با استفاده از طرق ممکن قانونی ملاحظه و بررسی مجدد مدارک و اسناد بارگذاری شده قبلی، استعلام جدید از مراجع قانونی به عمل آید و یا مراجع ارزیابی مندرج در آیین نامه اجرایی، قانون کسب، اطلاع مشاهدات رفتاری و مصاحبه و عند اللزوم دعوت از فرد معترض و بررسی حضوری مدارک و مستندات ابرازی یا مورد ادعا و … اعتراض همکار مشمول وارد تشخیص داده شود، پیشنهاد اصلاح امتیازات مؤلفه ها و عناوین مورد اعتراض به صورت سیستمی به هیئت ممیزه بالاتر ارجاع خواهد شد.
– در صورت اعتراض به عناوینی که نیاز به ارائه مستند نداشته و جنبه توصیف رفتار همکار را دارند کمیتههای تخصصی، اعتراض را در شاخصهای رفتاری ذیل، بررسی و گزارش رفتار میکنند.
– مستنداتی که در هر یک از شایستگیهای مورد اعتراض بارگذاری شده، توسط کارگروه تخصصی بر اساس مولفههای ” تاریخ، موضوع، صحت امضا، تطابق با شایستگی و تکراری بودن مورد بررسی قرار میگیرد و یکی از گزینههای تعریف شده در سامانه انتخاب میشود.
– در صورت عدم وضوح و یا عدم احراز صحت سند، کارگروه تخصصی میتواند همکار را جهت دریافت مستندات مورد نظر دعوت کند.
– پس از بررسی پرونده در صورت نیاز و یا صلاحدید، کارگروه تخصصی میتواند مستندات مربوط به شایستگیهای حرفهای و تخصصی را به ارزیاب ارجاع کند.
– چنانچه در ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز برای سنجش شایستگیهای معلمی و تجربه افراد مشمول، محرز شود که فردی اطلاعات خلاف واقع در اختیار هیئت ممیزه قرار داده است قطعا مراتب جهت رسیدگی به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری استان ارجاع داده میشود.
منبع: ایسنا
https://baharestaniran.ir/?p=17646