×

منوی اصلی

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.
مرگ سالانه ۶ هزار نفر به‌دلیل آلودگی هوای تهران

به گزارش بهارستان ایران: «احمد طاهری» در برنامه کشیک سلامت که از شبکه سلامت پخش شد، با اشاره به قانون هوای پاک، گفت: در قانون هوای پاک به عنوان قانون مترقی مسئولیت‌هایی برای دستگاه‌های مختلف مشخص شده که سازمان محیط زیست در این قانون به عنوان متولی و مسئول معرفی شده است، اما امروز در اجرای قانون هوای پاک شاهد هستیم در بیشتر دستگاه‌های مسئول و وزارت خانه‌ها کاستی‌های زیادی رخ داده است.

 

مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: بسیاری از مسئولیت‌ها در قانون هوای پاک روی زمین مانده است و در برخی از موارد نیز عقب روی‌ها وجود دارد که به عنوان مثال در این قانون مشخص شده است که استاندارد خودروها در هر سال به چه اندازه‌ای باید برسد که بر اساس آن در سال ۱۴۰۱ باید استاندارد یورو ۶ در خودروها لحاظ می‌شد اما بر اساس پیشنهاد وزارت صمت استاندارد یورو ۵ لحاظ و استاندارد یورو ۶ حذف شد.

 

وی ادامه داد: مهم‌تر از آن این است که در برنامه ریزی‌های آتی نیز استاندارد یورو ۶ لحاظ نشد و حتی الزام این استاندارد بر خودروهای وارداتی نیز حذف شد که ماحصل این اقدام‌ها شرایط آلودگی امروز را رقم زده است که آلاینده‌های جدید از جمله دی اکسید گوگرد در شش ماهه دوم سال به ثبت می‌رسد.

 

طاهری با تاکید بر این مطلب که یکی از اقدامات خوبی که در چند سال گذشته در کشور انجام شد، افزایش کیفیت سوخت توزیعی در کلانشهر بود که این کیفیت به یورو ۴ ارتقا پیدا کرد که اقدام بسیار خوبی است و موجب شد دی اکسید گوگرد در شهر تهران بسیار کاهش پیدا کند (به ۲۰ppb برسد) گفت: در روزهای اخیر شاهد افرایش غلطت دی اکسید گوگرد تا ۳۰۰ppb هستیم که با توجه به کیفیت سوخت توزیعی در کلانشهر تهران نگاه‌ها کمتر به سمت منابع آلاینده‌های متحرک در انتشار این آلاینده رفته است.

 

مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: ما در شهرداری تهران اختیاری برای پایش سوخت توزیعی نداریم و نمی‌توانیم بگوییم چه اتفاقی در این زمینه افتاده است که سطح دی اکسید گوگرد به این میزان رسیده است اما بر اساس مسئولیت اجتماعی این موضوع را اعلام و اطلاع رسانی کردیم و از این جا به بعد مسئولیت پیگیری این موضوع با سازمان محیط زیست است.

 

وی با بیان این مطلب که میزان دی اکسید گوگرد تهران به حدی افزایش پیدا کرد که ناسالم‌ترین روز در ۷ سال گذشته در پایش این آلاینده به ثبت رسید، بیان کرد: زمانی که دی اکسید گوگرد در جو قرار بگیرد می‌تواند ذرات کمتر از ۲/۵ میکرون ایجاد کند و اهمیت این موضوع به این دلیل است که دی اکسید گوگرد می‌تواند به ذرات معلق دیگری نیز تبدیل شود و درصد آلاینده‌های دیگر را نیز بالا ببرد.

 

طاهری با اشاره به این موضوع که در زمینه تأثیر ناوگان و منابع مختلف در آلودگی هوا سیاهه‌ای در سال ۹۸ بر اساس دیتاهای احصاء شده در سال ۹۶ منتشر شده است، گفت: در حوزه آلودگی هوا برای بخش‌های مختلف مسئولیت‌هایی دیده شده است که در بخش نوسازی ناوگان شهرداری تهران باید ۵۰ درصد هزینه و وزارت کشور از سوی دولت نیز باید ۵۰ درصد دیگر را پرداخت کند که متأسفانه در سال‌های گذشته سهم دولت پرداخت نشده و شهرداری در این بخش تنها مانده است.

 

مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، ادامه داد: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز علی رغم آن‌که در بسیاری از زمینه‌ها وظیفه قانونی ندارد اما در راستای مسئولیت اجتماعی ورود کرد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که هزینه‌های آلودگی هوا بر شهرها به چه میزان است، گفت: در زمینه خسارت آلودگی هوا بر شهرها، نهادهای بین المللی از جمله بانک جهانی و وزارت بهداشت به شکل سالانه گزارش‌هایی می‌دهند که بر اساس آمار بانک جهانی به دلیل آلودگی هوا سالانه ۲/۶ میلیارد دلار خسارت اقتصادی متحمل می‌شویم.

 

طاهری ادامه داد: آمارها حاکی از آن است که سالانه شش هزار نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند (مرگ زود رس نیز در این آمار آمده است) و متأسفانه آلودگی هوا مرز زمینی نمی‌شناسند؛ آلودگی هوا ایجاد شده در البرز به تهران نیز سرایت می‌کند و مردم تهران از آن متأثر می‌شوند.

 

مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این پرسش که مازوت سوزی در تهران به چه شکل است، بیان کرد: ادعا می‌شود مازوت سوزی در اطراف تهران صورت می‌گیرد و عرض من این است اگر در هر طرف جغرافیای تهران مازوت سوزی شود آلودگی آن به داخل تهران نیز سرایت می‌کند.

 

وی ادامه داد: ما در قانون چرخه‌ای برای تولید و از رده خارج کردن ناوگان عمومی داریم که باید در کنار تولید، ناوگان فرسوده نیز از چرخه خارج شوند که متأسفانه ناوگان فرسوده ما به ازای تولیدات کارخانه‌های خودروساز از رده خارج نشدند و ۴۰ درصد انتشار آلاینده‌ها از سوی ناوگان فرسوده است که در این زمینه با اقدامات بهینه می‌توان آلاینده را کاهش داد که این دست اقدام‌ها وظیفه شهرداری نیست و خودرو ساز، وزارت صمت و وزارت کشور در این زمینه مسئولیت دارند.

 

طاهری در پاسخ به نحوه عملکرد دقیق ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا گفت: در شهر تهران ۳۶ دستگاه سنجش آلودگی هوا قرار دارد که ۲۲ دستگاه آن زیر نظر شهرداری تهران است و بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد در این دستگاه‌ها قطعی بلند مدت مشاهده نمی‌شود و اطلاعات آنها به شکل بر خط در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 

مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر این موضوع که لازمه ارائه دیتای با کیفیت و دقیق سرویس تجهیزات است که باید این دستگاه‌ها کالیبره شوند، گفت: هر دو هفته یک بار حداقل ۱۰۰ فرآیند کالیبره انجام می‌شود، زیرا اگر دستگاه‌ها کالیبره نباشد، اطلاعات ثبت شده آن‌ها مخابره نمی‌شود.

 

منبع: مهر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.