به گزارش بهارستان ایران: «مسعود درستی» مدیرعامل شرکت مترو تهران که در جمع اعضای اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور سخن میگفت، با بیان اینکه هزینههای سنگینی برای ساخت مترو در کلانشهرها و خصوصاً در پایتخت صورت گرفته است اما متناسب با مخارج انجامشده، شاهد بهرهوری حداکثری از شبکه موجود نیستیم، عنوان داشت: ۲ نکته اساسی در زمینه میزان کارایی خطوط مترو در هر شهر وجود دارد؛ یکی اینکه راه آهن ریلی درون شهری در صورت بهرهمندی از یک شبکه و همافزایی خطوط مختلف است که راندمان لازم را پیدا میکند و مساله بعد هم آنکه موضوع اصلی در جذب حداکثری مسافر، فراهم بودن زیرساخت مهمی به نام ناوگان حمل و نقلی به اندازه و با کیفیت است.
وی ادامه داد: به طور نمونه، در حال حاضر، شبکه مترو تهران از این دو ویژگی به شکل مطلوب بهرهمند نیست؛ یعنی اولاً ایستگاههای مترو در اقصی نقاط شهر وجود ندارد و دوم آنکه در همین خطوط جاری، نیاز به ناوگان بهتری از لحاظ استانداردهای کمی و کیفی داریم تا شرایط بهرهوری از خطوط ساخته شده و یا در هر حال احداث، ارتقا یابد.
درستی در ادامه به راهحل عملی برای حل این دو مساله اشاره کرد و افزود: در زمینه ایجاد ایستگاههای فراگیر برای پایتخت، راهی جز حرکت به سوی ساخت خطوط چهارگانه جدید نداریم تا پراکندگی ایستگاهها، شامل حال تمام مناطق شهر شود. اما در مورد بهرهمندی از تعداد واگنهای مکفی و باکیفیت، قطعاً باید افق دید متولیان امر، تکیه بر تولیدات داخلی باشد؛ در حقیقت منتظر ماندن برای ورود ناوگان از کشورهای دیگر آن هم در دوران تحریمهای بین المللی، از یک سو به معنای دست روی دست گذاشتن بوده و از سوی دیگر فرسودهشدن قطارهای موجود را در بردارد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران در پایان صحبتهای خود گفت: امروز به لطف تلاشهای صورتگرفته و هم افزایی توانمندیهای داخلی، پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو، مراحل پایانی اخذ تاییدیههای بین المللی را سپری میکند که سطح داخلیسازی آن ۸۵ درصد است. این امر به معنای آن است که در کشور خودمان هم میتوانیم با تکیه بر ظرفیتهای ایجاد شده، به تولید انبوه ناوگان حمل و نقل ریلی در یک بازه زمانی ۲ تا ۶ ساله نائل آمده و نیاز شبکه مترو کلانشهرها به واگن و قطار را تا حدود زیادی برآورده سازیم.
طبق برآوردهای صورت گرفته، فقط در کلانشهر تهران و برای ۱۰ سال آینده، تأمین بیش از ۴۴۰۰ دستگاه واگن برای سرویسدهی مناسب به مسافران برای خطوط هفتگانه موجود و همچنین خطوط جدید ضروری بوده و این در حالی است که تعداد واگنهای فعلی در حال سیر این شبکه ۱۵۲۳ دستگاه است. همچنین دیگر کلانشهرهای کشور نیز برای یک دهه پیشرو نیازمند ۴۳۰۰ دستگاه واگن خواهند بود.
به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت تأمین حداقل ۸۷۰۰ دستگاه واگن برای ۱۰ سال آینده، چارهای غیر از استقبال از تولیدات داخلی و انبوهسازی قطار ملی مترو که استانداردهای جهانی را اخذ کرده باشد، پیش روی دستاندرکاران امر باقی نخواهد گذاشت.
قطار استاندارد ساخته شده در داخل کشور، مزایای متعددی از جمله کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری ناوگان، تقلیل هزینههای تمام شده ساخت هر واگن به میزان حداقل ۲۰ درصد، کاهش ارزبری، ایجاد ظرفیت صادرات خدمات مهندسی و اشتغال چند ده هزار نفری مستقیم و غیرمستقیم در سال های آینده را در پیخواهد داشت.
منبع: مهر
انتهای پیام/
https://baharestaniran.ir/?p=1881