×

منوی اصلی

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.
اخذ عوارض از اهل قبور بهشت زهرا صحت ندارد

به گزارش بهارستان ایران: «محمدجواد تاجیک» در گفتگو با خبرنگار بهارستان ایران (شهردارچی) در پاسخ به این پرسش که در رسانه‌ها اخباری منتشر شده است که شهرداری تهران، قصد دارد از بازماندگان اهل قبور، بصورت سالیانه، عوارض دریافت کند؛ در این خصوص، چه نظری دارید؟ اظهار داشت: این موضوع در پیش نویس یک لایحه، نرخ خدمات بهشت زهرا به شورای شهر تهران، پیشنهاد شده است.

وی افزود: دریافت هزینه از بازماندگان اهل قبور درخصوص نگهداشت و رسیدگی به قبور در برخی از آرامستان‌های کشور، مرسوم است.

تاجیک تصریح کرد: سال‌ها است که سازمان بهشت زهرا تهران از بازماندگان قبور خانوادگی، مبالغی بعنوان هزینه نگهداشت و رسیدگی به قبور را دریافت می‌کند.

وی تاکید کرد: حدود 30 الی 40 سال است که سازمان بهشت زهرا مبالغی را از بازماندگان اهل قبور خانوادگی، دریافت می‌کند و این موضوع جدیدی نیست؛ چون هزینه‌های نگهداشت قبرستان، امنیت آرامستان، نظافت خیابان‌های بهشت زهرا و … بالا است و باید این مبالغ از یک منبع تامین بشود.

این مقام مسوول، بیان کرد: پیشنهاد دریافت هزینه نگهداشت قبور به شورای شهر تهران، ارائه شده که اعضای شورا درخصوص تامین هزینه‌های خدماتی بهشت زهرا یا این لایحه را تصویب خواهند کرد تا از بازماندگان اهل قبور مبالغی، بعنوان هزینه نگهداشت قبور، دریافت شود و یا اینکه این تامین این هزینه‌ها توسط منابع عمومی شهرداری تهران، در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر از قبور خانوادگی، مبالغی بعنوان هزینه نگهداشت از بازماندگان آنها دریافت می‌شود ولی پیشنهاد ما به شورای شهر تهران، این بوده که هزینه‌های نگهداشت اهل قبور، برای هر پلاک قبر (عمومی و خانوادگی) در نظر گرفته شود.

تاجیک بیان کرد: این پیشنهاد سازمان بهشت زهرا هنوز به کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای تهران، ارسال نشده تا بعد از آن به صحن شورا راه پیدا کند و اعضای شورای شهر درخصوص تصویب و یا رد آن، تصمیم‌گیری کنند.

وی در ادامه، تصریح کرد: هزینه‌های خدماتی بهشت زهرا از قبیل غسل و کفن متوفی، نوسازی ناوگان آمبولانس، نگهداری معابر بهشت زهرا و توسعه زیرساخت‌های بهشت زهرا خیلی بیشتر از این مبالغی است که در حال حاضر از مردم دریافت می‌شود. هزینه‌های خدماتی که به آنها اشاره شد حدود 20 برابر مبلغی است که بازماندگان اهل قبور، پرداخت می‌کنند و سازمان بهشت زهرا برای اینکه بتواند جوابگوی این هزینه‌ها باشد باید منابع مالی برای آن، تعریف بشود؛ سازمان بهشت زهرا از دریافت هزینه نگهداشت قبور به هیچ عنوان به دنبال درآمدزایی نیست و قصد ما فقط این است تا بتوانیم جوابگوی هزینه‌های خدماتی بهشت زهرا باشیم.

هزینه پیشنهادی بهشت زهرا ۱۶۴ هزار تومان است

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا تهران در پاسخ به این پرسش که هزینه پیشنهادی این سازمان به شورای شهر تهران، برای نگهداشت هر پلاک قبر، چقدر است؟ گفت: مبلغ پیشنهادی سازمان بهشت زهرا برای نگهداشت هر پلاک قبر در سال، مبلغ 164 هزار تومان است.

تاجیک اظهار داشت: برخی از قبور که 3 طبقه هستند هم این مبلغ 164 هزار تومان در سال برای نگهداشت آنها در نظر گرفته شده و هزینه‌های خدماتی که به شورای شهر تهران، پیشنهاد شده است این مبلغ است.

وی افزود: مبالغ هزینه‌های خدماتی سازمان بهشت زهرا بالا است و ما در این، خصوص به شورای شهر، پیشنهاد داده‌ایم که یا به ما اجازه داده شود تا بخشی از این هزینه‌ها را از بازماندگان اهل قبور، دریافت کنیم و یا اینکه برای جبران این هزینه‌ها از منابع عمومی شهرداری تهران، بودجه آن در نظر گرفته ‌شود.

امکان رد پیشنهاد بهشت زهرا توسط شورای شهر

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد شورای شهر تهران درخصوص پیشنهاد سازمان متبوع شما با لایحه دریافت هزینه‌های خدماتی برای سال آینده، موافقت کند؟ گفت: به نظر بنده، شورای شهر تهران با لایحه دریافت هزینه نگهداشت اهل قبور از بازماندگان متوفی‌ها موافقت نخواهد کرد.

تاجیک اظهار داشت: به نظر می‌رسد شورای شهر تهران، برای تامین هزینه‌های خدماتی سازمان بهشت زهرا تدابیر دیگری را اتخاذ کند.

وی افزود: تامین هزینه‌های نگهداشت اهل قبور، یکی از مشکلات سازمان بهشت زهرا است و این سازمان در زمینه نوسازی ناوگان آمبولانس، توسعه آرامستان‌ها و غسل و کفن متوفی‌ها هم با مشکل مالی روبرو است.

این مقام مسوول، بیان کرد: به نظر می‌رسد شورای شهر تهران در راستای اینکه، فشار مالی برای بازماندگان اهل قبور، بوجود نیاید منابعی دیگری را برای تامین هزینه‌های سازمان بهشت زهرا در نظر بگیرد.

تاجیک در پایان، تاکید کرد: موضوع اخذ عوارض از اهل قبور که در برخی رسانه‌ها در چند روز اخیر، منتشر شده، اصلا صحت ندارد و پیشنهاد سازمان بهشت زهرا به شورای شهر درخصوص هزینه‌های نگهداشت قبور بوده است.

خبرنگار: سجاد صفری

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.