×

منوی اصلی

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.
گجت های هوشمند را بیشتر بشناسیم

به گزارش بهارستان ایرانمهدی مصلحی: گجت‌ها ابزارها و وسایلی هستند که با استفاده از فناوری اختراع می‌شوند و با کمک فناوری و قابلیت‌های آن زندگی را برای ما راحت‌تر می‌کنند. در این وسایل علاوه بر کارآیی، نبوغ به کار رفته در ساخت یک وسیله الکترونیکی بسیار مهم است. در بعضی مواقع طراح گجتی را طراحی می‌کند که صرفاً نبوغ و ابتکار خود را نشان دهد. کارتون کارآگاه گجت را یادتان است؟ حتما شما خوانندگان هم با این کارتون خاطرات زیادی دارید. داستان این کارتون به این صورت بود که کارآگاه این داستان اکثرا به دردسرهای مختلفی می‌افتاد و هر بار با استفاده از ابزار‌هایی که همیشه به همراه داشت، از آن دردسر رها می‌شد و نجات پیدا می‌کرد. گجت‌ها همان ابزار‌‌هایی هستند که کارآگاه گجت از آن‌ها استفاده می‌کرد و ما از دیدن آن ابزارها و عملکردشان متحیر می‌شدیم.

گجت به طور کلی به یک دستگاه مکانیکی یا هر شی نبوغ‌آمیز گفته می‌شود. از گجت‌ها گاهی با عنوان «گیزمو» (gizmo) نیز یاد می‌شود. در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم که گجت چیست و با انواع گجت‌های هوشمند، تاریخچه آن‌ها و مسائل مرتبط آشنا خواهیم شد.

تاریخچه گجت

این کلمه نخستین بار در اشاره به یک ابزار قرن هجدهمی در زمینه شیشه‌سازی استفاده شده است که به شکل یک گلدان شیشه‌ای ساخته می‌شود. این کلمه به تدریج در طی سال‌های بعد جایگاه خود را برای اشاره به دستگاه‌ها یا وسایل خاص پیدا کرد. حتی نخستین بمب اتمی که از سوی دانشمندان پروژه منهتن مورد آزمایش قرار گرفت، به طور مستعار «گجت» نامیده می‌شد.

در صنعت نرم‌افزار، گجت به آن دسته از برنامه‌های رایانه‌ای گفته می‌شود که سرویس‌های مختلف را بدون نیاز به اجرای اپلیکیشن‌های متفاوت ارائه می‌کنند و در واقع گجت‌های چندگانه در یک محیط واحد عرضه می‌شوند. بر اساس تکنیک‌های موجود در زمینه توسعه نرم‌افزار، چندین پیاده‌سازی مختلف از گجت‌ها وجود دارد. با این حال منظور ما از گجت در این مقاله، دستگاه‌های عمدتاً الکترونیکی هوشمندی هستند که امروزه وارد عرصه‌های مختلف زندگی ما شده‌اند. از این منظر گجت به دستگاه‌های الکترونیکی و مبتنی بر فناوری کوچکی گفته می‌شود که برخی کارکردهای خاص را اجرا می‌کنند. به این ترتیب یک گوشی که برای تماس تلفنی استفاده می‌شود و یا ساعتی که زمان را نشان می‌‌دهد، یک گجت محسوب می‌شود.

انواع گجت ها:

تلفن‌های هوشمند

همانگونه که در ابتدای بحث اشاره کردیم، زمانی که گوشی‌های هوشمند تازه معرفی و به بازار عرضه شده بودند، گجت‌های فوق العاده‌ای محسوب می‌شدند که همه را به حیرت وا می داشتند. اما با گذشت زمان و عادی شدن استفاده‌ی آن‌ها کمتر کسی آن‌ها را به عنوان گجت معرفی می‌کند. با همه این حرف‌ها، گوشی‌های هوشمند جزو گجت‌های ارتباطی مهمی هستند که در زندگی ما تغییر بزرگی ایجاد کرده‌اند و همیشه برای تولید گجت‌های جدید الگو‌ی مثال زدنی خواهند بود.

ساعت هوشمند

این گجت گوشی امکان برقراری تماس، نمایش محتوا و مدیا، نمایش نوتیفیکیشن و اعلان‌ها، ساعت و وضعیت هوا و غیره را در اختیار شما قرار می‌دهد.

ساعت هوشمند معمولاً از طریق امواج وای‌فای و بلوتوث به گوشی متصل می‌شود. این گجت گوشی معمولاً نمایشگری LCD و یا LED در ابعاد نسبتاُ کوچک نسبت به گوشی هوشمند دارد. بسته به قابلیت و مدل و برند ممکن است برخی GPS، دوربین، اسپیکر، جایگاه میکرواس‌دی و غیره داشته باشد. باید با توجه به نیاز خود انتخاب کنید که کدام گجت گوشی برای شما مناسب است.

هدفون

هدفون‌ها از دیگر گجت‌های گوشی هستند که در استفاده روزانه از گوشی هوشمند به کار ما می‌آیند. در واقع هدفون شما یکی از بهترین گجت هایی‌ست که می‌توانید داشته باشید. هدفون‌ها رابط پخش فایل‌های صوتی در مقیاس خصوصی‌تر نسبت به اسپیکر هستند و قدمتی به طول تاریخ رادیو دارند. گفته می‌شود اولین هدفون 130 سال پیش ساخته شده و جالب است که تاکنون کمابیش ظاهر ابتدایی خود را حفظ کرده است. این انواع از گجت‌های گوشی مدل‌های مختلفی دارند. برخی سیم دارند و برخی بی‌سیم هستند. برخی از این هدفون‌ها داخل گوش قرار می‌گیرند درحالیکه برخی روی گوش هستند. گذر زمان باعث شد که هدفون‌ها به پیشرفت در طراحی و تکنولوژی برسند. یکی از گجت‌هایی که مدتی‌ست نظر علاقه‌مندان تکنولوژی و کاربران را بیش از پیش به خود جلب کرده‌ است، هدفون‌های بی‌سیم و بلوتوثی هستند. این گجت هوشمند کاربر را از سیم بی‌نیاز می‌کند و موجب می‌شود با نبود سیم، استقلال بیشتری تجربه نماییم. برندهای گوناگون، مدل‌های مختلفی از این محصول را به بازار عرضه کرده‌اند.

در انتخاب یک هدفون مهم است که به کیفیت ساخت، طراحی مناسب (با گوش شما)، حجم و کیفیت پخش صدا و عمر باتری توجه کنید.

نقاط قوت گجت گوشی هدفون بی‌سیم عبارتند از:

– امکان استقلال از گوشی حین کاربری

-نبود سیم و حل شدن مشکل قطع آن

– امکان تنظیم میانبرهای دستی روی هدفون، بدون نیاز به گوشی

– قابل استفاده در گوشی‌های فاقد پورت جک هندزفری

همچنین در این گجت گوشی نقاط ضعفی دیده می‌شود. نظیر:

– وابستگی به شارژ و اتمام باتری آن پس از طی عمر مفید

-امکان گم شدن بر اثر افتادن از گوش در برخی مدل‌ها

– ضعف عملکرد در طولانی مدت

– عدم امکان اتصال به دستگاه‌های فاقد امواج بلوتوث

– مصرف زیاد باتری گوشی در صورت استفاده مداوم

پاور بانک

پاور بانک یکی از مهم‌ترین اختراعات عصر جدید است. پاور بانک یک شارژر قابل حمل است که پس از اتمام شارژ آن، می‌توانید دوباره با اتصال آن به منبع الکتریکی آن را شارژ کنید. مطمئناً استفاده از این همه گجت و وسایل ارتباطی، باتری گوشی شما را سریع‌تر خالی می‌کند.

فلش مموری

ذخیره اطلاعات به شیوه ایمن و انتقال آن‌ها همواره یکی از دغدغه‌های انسان بوده است. از زمانی که اطلاعات بر روی دیوار غارها نوشته می‌شده تا امروز که یک فلش مموری می‌تواند میلیون‌ها تصویر اچ‌دی از یک نقاشی غار را ذخیره کند، انسان هیچ‌گاه دست از تلاش برای انتقال اطلاعات برنداشته است.
حال به بررسی مزایا فلش مموری این گجت گوشی مهم و قابل توجه بپردازیم:

– قیمت مناسب

– ذخیره حجم بسیار زیاد محتوای متنی، صوتی و تصویری در قطعه‌ای کوچک

– حمل آسان و اشغال فضای کم

– دسترسی پذیری بر روی اغلب دستگاه‌های هوشمند موجود در بازار

– سرعت بالای انتقال اطلاعات

معایب گجت فلش مموری به این شرح است:

– امکان اختلال سخت‌افزاری و پاک شدن اطلاعات

– محدودیت ذخیره اطلاعات با توجه به حجم فلش مموری

– ریسک انتقال ویروس به دستگاه‌های مختلف

انواع دیگر گجت‌ها:

مسواک‌های هوشمند

اکثر شما در هنگام مسواک زدن نمی‌توانید دندان‌های پوسیده خود را ببینید تا بتوانید در مراحل اول پوسیدگی، از خراب شدن کامل آن دندان جلوگیری کنید.

این گجت‌ها دوربین‌هایی دارند که تصاویر داخل دهان شما را در گوشی هوشمند شما نمایش می‌دهند و شما می‌توانید تمامی دندان‌های خود را بررسی کنید و در صورتی که یکی از دندان هایتان در معرض پوسیدگی به سرعت برای ترمیم آن اقدام کنید.

جا تخم‌مرغی هوشمند

Quirky Egg Minder با همکاری شرکت جنرال الکتریک ساخته شده است و با اپلیکیشنی در موبایل هوشمند کاربران هماهنگ شده و اعلاناتی را برای آنها می‌فرستد. اینجا تخم‌مرغی هوشمند 14 خانه دارد و اطلاعاتی درباره تمام شدن موجودی تخم‌مرغ‌ها، نزدیک شدن به تاریخ انقضای آنها فاسد شدن نشان می‌دهد.

گجت جاروبرقی

جارو برقی روباتیک یک گجت هوشمند است که کارتان را در خانه کمتر کرده و به شما فرصت استراحت بیشتر می دهد. اگر شما یک فرد شاغل هستید و فرصت نظافت منزل تان را کمتر دارید، وجود یک جارو رباتیک برای شما واجب است. حس خوب این مسئله را زمانی می توانید درک کنید که پس از یک روز شلوغ، وارد خانه ای تمیز شده اید.جاروبرقی رباتیک یک مدل از جاروبرقی است که به صورت اتوماتیک کار می کند. یعنی شما با فشردن یک دکمه، به جارو دستور می دهید و جارو به صورت اتوماتیک شروع به کار می کند و محیط را نظافت می کند. در برخی از مدل های جاروبرقی رباتیک علاوه بر جاروکشی اتوماتیک امکان تی کشی به صورت تی خشک و تی تر وجود دارد.

سطل زباله هوشمند Bruno

این سطل زباله هوشمند 140 دلاری باید هر ماه شارژ شود. این دستگاه تنها با کیسه‌های زباله اختصاصی خودش کار می‌کند. این سطل آشغال هوشمند فضایی در انتهای خودش دارد که می‌تواند زباله‌هایی از قبیل گرد و خاک، مو و شیر ریخته شده روی زمین را مانند جاروبرقی بمکد تا شما را از خاک‌انداز بی‌نیاز کند.

دوربین نظارتی هوشمند Furbo برای حیوانات خانگی

این دستگاه هوشمند علاوه‌بر آنکه به شما این امکان را می‌دهد تا از راه دور و از طریق اپلیکیشن ارتباطی آن وضعیت حیوانات خانگی‌تان را کنترل کنید، بلکه با سیستم رادیویی خود این امکان را به شما می‌دهد تا از راه دور با حیوانات خانگی‌تان صحبت کنید
این دستگاه در زمان به صدا درآمدن حیوانات به شما هشدار می‌دهد. این دستگاه هوشمند قرار است در ماه سپتامبر آینده با قیمت 139 دلار روانه بازار شود.

آبمیوه‌گیری هوشمند Juicero

این دستگاه 700 دلاری در واقع یک سیستم آبمیوه‌گیری هوشمند است که با اتصال وای‌فای می‌تواند این کار را بکند. چنین محصولی برای داشتن آبمیوه‌های طبیعی در خانه مناسب است.

دستگاه تعویض پوشک نوزاد هوشمند Hatch

وقتی می‌خواهید پوشک نوزادتان را عوض کنید، او را روی این دستگاه هوشمند بگذارید تا اطلاعات مختلفی درباره وزن، قد، میزان مواد غذایی مصرفی او و… را به شما بدهد. البته این دستگاه با اپلیکیشن مخصوص خودش کار می‌کند و از طریق آن این اطلاعات را به کاربرانش می‌دهد. این سطل آشغال هوشمند فضایی در انتهای خودش دارد که می‌تواند زباله‌هایی از قبیل گرد و خاک، مو و شیر ریخته شده روی زمین را مانند جاروبرقی بمکد تا شما را از خاک‌انداز بی‌نیاز کند.

سخن پایانی

گجت‌ها نه تنها زندگی ما را آسان ساخته‌اند، بلکه موجب صرفه‌جویی در هزینه و زمان مورد نیاز برای انجام کارها نیز شده‌اند. شما با خرید یک گجت منفرد، کارکردهای زیادی را به دست می‌آورید و از این رو خرید گجت امری اقتصادی و به‌صرفه نیز محسوب می‌شود. بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که اهمیت گجت‌ها نه تنها این است که موجب تسهیل امور روزمره ما شده‌اند، بلکه به این جهت نیز مهم هستند که موجب ایجاد تفریح و سرگرمی ما می‌شوند. در این نوشته تلاش کردیم به سوال گجت چیست پاسخ دهیم و همچین با انواع گجت‌ها و کاربرد و اهیمت آنها در زندگی روزمره آشنا شویم.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.