×

منوی اصلی

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.
چگونه از رنگ خودرو محافظت کنیم؟

به گزارش بهارستان ایران: در زمان خرید خودرو اولین چیزی که ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد ظاهر و رنگ آن است، که علاوه بر زیبایی در قیمت آن هم بسیار موثر می باشد. عوامل زیادی در افت قیمت خودرو تأثیرگذار هستند که یکی از آن ها رنگ خودرو است که در این نوشتار می‌خواهیم به انواع رنگ، مزایا و معایب و همچنین به راه هایی برای محافظت از آن‌ اشاره کنیم.

لایه‌های مختلف رنگ ماشین

رنگ خودرو بزرگترین و در عین حال حساس‌ترین و با کیفیت ترین سطح روی خودرو است. سطح رنگ خودرو، همیشه در معرض تأثیرات قوی خارجی، شیمیایی و مکانیکی است.
به همین دلیل است که رنگ خودرو معمولاً از ۴ لایه مختلف تشکیل شده است:

۱.سطح فلزی بدنه خودرو

۲.لایه آستر یا پرایمر

۳.رنگ اصلی خودرو

۴.کیلر

انواع رنگ خودرو:

رنگ معمولی یا رنگ روغنی

خودرو‌ها در اوایل ساخت همه به صورت رنگ روغنی بودند. دررنگ آمیزی خودرو با رنگ روغنی از یک لایه آستر و یک لایه رنگ اصلی استفاده می‌شود. ابتدا یک لایه آستر یا پرایمر روی بدنه خودرو کشیده می‌شود و سپس لایه رنگ اصلی روی این لایه پاشیده می‌شود. بر روی رنگ اصلی گاهی یک لایه شفاف زده می‌شود تا رنگ را در مقابل خط و خش و شرایط بد آب و هوایی محافظت کند.

مزایای رنگ روغنی: می‌توان به ارزان بودن این نوع رنگ خودرو اشاره کرد. همچنین در هنگامی که خط و خش روی آن ایجاد شود می‌توان با استفاده از پولیش کردن یا قلم گیری این مورد را برطرف کرد. در هنگام تصادف و آسیب‌های جدی نیز می‌توان با مراجعه به صافکار و صاف کردن به راحتی و با کمترین زمان و هزینه، خودرو را دوباره رنگ کرد.

معایب رنگ روغنی: در صورتی که بررسی دقیقی روی سطح این رنگ‌ها انجام شود ناهمواری‌های روی سطح رنگ شده مشخص است.

رنگ متالیک

تفاوتی که رنگ متالیک با رنگ‌های روغنی دارد این است که در رنگ متالیک مقدار کمی پودر فلز اضافه شده است این ترکیب باعث می‌شود که نور بیشتری نسبت به رنگ روغنی منعکس کند و درخشان‌تر به نظر برسد. از طرفی زیبایی خاصی به خودرو می‌دهد. طریقه رنگ آمیزی رنگ متالیک نیز مانند رنگ روغنی است و یک لایه آستر در زیر زده می‌شود و رنگ اصلی روی آن پاشیده می‌شود.

مزایای رنگ ماشین متالیک: در رنگ متالیک خراش و ناهمواری‌های رنگ کمتر از رنگ روغنی به چشم می‌خورد درخشش رنگ متالیک نیز بستگی به مقدار فلزی دارد که به آن اضافه می‌شود.

رنگ متالیک از نظر قیمت کمی گران‌تر از رنگ روغنی است، اما جذابیت رنگ متالیک بسیار بیشتر از رنگ روغنی است و برای فروش خودرو افراد بیشتری جذب رنگ متالیک می‌شوند که این خود مزیتی برای رنگ متالیک به حساب می‌آید. یکی دیگر از مزایای رنگ متالیک مقاومت آن در برابر مات شدن است و در مقابل آفتاب سوختگی نیز بهتر از رنگ معمولی عمل می‌کند.

معایب رنگ ماشین متالیک: در صورت تصادف یا از بین رفتن رنگ خودرو به هر دلیلی، پیدا کردن رنگ مشابه رنگ خودرو بسیار دشوار است. زیرا سازنده‌های رنگ مقدار فلزی را که ترکیب می‌کنند با هم متفاوت است به همین دلیل ترمیم زدگی یا لکه گیری در خودرو با رنگ متالیک دشوار است.

گران بودن رنگ متالیک نسبت به رنگ معمولی هم می‌تواند یکی از معایب این رنگ باشد.تنوع رنگ در رنگ متالیک کم است و افرادی که رنگ خاصی در نظر دارند معمولاً دچار مشکل می‌شوند. با گذشت زمان و استفاده از خودرو رنگ متالیک براقیت خود را از دست می‌دهد و مات می‌شود.

رنگ صدفی

در این نوع رنگ به جای پودر فلز که در رنگ متالیک استفاده شده است بلور‌های سرامیکی به کار می‌رود. این ترکیب مانند یک منشور رنگ عمل کرده و رنگ‌های مختلفی را در زاویه‌های مختلف تولید می‌کند که باعث درخشش و براقیت بیشتر رنگ خودرو می‌شود و رنگ خودرو را در رنگ‌های مختلف نشان می‌دهد.

مزایای رنگ صدفی: می‌توان به مورد پسند بودن بیشتر خودرو برای مشتری اشاره کرد. همچنین مانند رنگ‌های متالیک رنگ صدفی نیز ناهمواری‌های رنگ را بهتر مخفی می‌کند.

معایب رنگ صدفی: می‌توان به مواردی مثل قیمت بالای این نوع رنگ و کمیاب بودن رنگ مشابه خودرو برای ترمیم زدگی و از بین رفتگی رنگ اشاره کرد.

راه‌های محافظت از رنگ خودرو

برای اینکه خودرو دچار رنگ پریدگی نشود باید خودرو را در سایه یا جایی که به صورت مستقیم زیر نور آفتاب قرار نگیرد بگذارید. استفاده از چادر‌های خودرو نیز برای جلوگیری از آفتاب سوختگی رنگ خودرو بسیار موثر است.
خودرو را نباید در زیر درخت‌هایی که دارای شیره چسبنده هستند گذاشت، زیرا موجب کثیف شدن خودرو می‌شوند و شستن آن‌ها نیز بسیار دشوار است. اگر این اتفاق افتاد باید هر چه سریعتر برای شستشوی خودرو اقدام کرد، زیرا با گذشت زمان کار شست و شو بسیار سخت خواهد شد.

خودرو را در جا‌هایی که در معرض فضولات پرندگان است نباید قرار داد، زیرا این فضولات روی بدنه خودرو خیلی محکم چسبیده و شستن آن‌ها سخت است و همچنین باعث خراب شدن رنگ خودرو می‌شوند. برای اینکه رنگ خودرو آسیب نبیند در صورت وجود فضولات هر چه سریعتر آن را پاک کرده و بشویید، زیرا گذشته زمان کار را برای شما سخت‌تر می‌کند.

در هنگام دستمال کشیدن خودرو از دستمال‌های نرم استفاده کرده و قبل از دستمال کشیدن حتماً باید با پاشیدن آب گرد و خاک‌های روی خودرو را از بین برده و بشویید و بعد دستمال بکشید، زیرا اگر این گرد و خاک‌ها زیر دستمال قرار بگیرد و بکشید باعث ایجاد خط و خش بر روی خودرو می‌شود.

استفاده از کارواش برای تمیز کردن و شستن خودرو اگرچه اجتناب ناپذیر است، اما باید از شستشوی بیش از حد خودرو با کارواش اجتناب کرد. زیرا در اکثر کارواش‌ها ازمواد شیمیایی برای شستشوی خودرو استفاده می‌کنند که باعث از بین رفتن رنگ خودرو یا کم رنگ شدن رنگ خودرو می‌شود.

ایجاد لکه توسط بنزین خروجی از باک نیز بسیار ناخوشایند می‌باشد برای اینکه دچار این مشکل نشوید هیچگاه باک خودرو را تا آخر پر نکنید و اگر این اتفاق افتاد از یک پارچه برای تمیز کردن بنزین‌ها استفاده کنید.

در مجموع در انتخاب رنگ خودرو، سلیقه‌ها متفاوت است. به طور کلی هر رنگی طرفدار خودش را دارد. همچنین انتخاب رنگ خودرو، امری بسیار مهم در فروش آن است. در نتیجه اگر بخواهید بعدا ماشین خود را بفروشید باید این مورد را در نظر بگیرید. رنگ سفید در رنگ خودروها متداول تر از بقیه رنگ‌ها است و بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. رنگ مشکی، بعد از رنگ سفید قرار دارد و این دو رنگ از پرفروشترین رنگ‌ها در بازار هستند. انتخاب کردن هر کدام از انواع رنگ خودروها به این بستگی دارد که شما دنبال چه چیزی هستید؟ و چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟

انتخاب رنگ‌های متالیک و صدفی برای افرادی که به دنبال رنگ‌های خیره کننده و خاص هستند و از نظر مالی مشکلی ندارند واقعا بی‌نظیر هستند. اما انتخاب رنگ‌های معمولی، فقط با در نظر گرفتن محافظت در برابر آب و هوا، و قابلیت تعمیر و پایین بودن هزینه، مناسب هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.