×

منوی اصلی

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.
اینترنت و اینترانت چه تفاوت هایی دارند؟

به گزارش بهارستان ایرانمهدی مصلحی: اغلب شما با اینترنت کاملاً آشنا هستید اما مفهوم اینترانت هنوز چندان ملموس نیست. پیش از اینکه به بررسی اختلاف بین این دو بپردازیم؛ با مفهوم شبکه آشنا خواهیم شد. شبکه، یعنی متصل شدن چند کامپیوتر به یکدیگر، به طور خلاصه اینطور بگوییم، اگر شما دو کامپیوتر را به هم وصل کنید و میان این دو تبادل اطلاعات شود، این دو کامپیوتر به هم شبکه شده‌اند، چه اتصال فیزیکی باشد و چه بی سیم.

شبکه برای اتصال کامپیوترها محدودیتی ندارد و می‌تواند از اتصال دو یا تعداد بی نهایتی از رایانه‌ها تشکیل شود رایانه‌ها نیز می‌توانند پی سی، لپتاپ، سرورها و… باشند.

اینترنت و اینترانت (Internet & Intranet) دو واژه شبیه به یکدیگر هستند، اما به مفاهیمی کاملا مستقل و متفاوت اشاره دارند. در این مطلب به تفاوت اینترنت و اینترانت پی خواهیم برد.

در دنیای شبکه‌های کامپیوتری، اصطلاحات زیادی وجود دارد. متاسفانه عده‌ای از کابران، برخی از بدیهی‌ترین مفاهیم را نیز با یکدیگر اشتباه گرفته و به جای یکدیگر به کار می‌برند. تشخیص تفاوت اینترنت و اینترانت به سادگی اینترنت و وب نیست. هر دو تکنولوژی برای اتصال تعداد زیادی دستگاه به یکدیگر به منظور فراهم کردن قابلیت‌هایی همچون اشتراک‌گذاری داده، کاربرد دارند.

اختلافات زیادی بین این دو وجود دارد، برای مثال دسترسی اینترنت به روی همه باز است در حالی‌که اینترانت به عنوان یک سازمان خصوصی، برای دسترسی نیاز به اجازه‌ ورود دارد. از آنجا که اینترنت به روی همه باز است، نیاز به ایجاد شبکه‌ای وجود داشت که در انحصار یک محدوده مشخص مانند سازمان یا اجتماع خصوصی، مدرسه، کالج، دانشگاه و … باشد. در نتیجه اینترانت و اکسترانت پا به عرصه گذاشتند. اینترانت امنیت و حفظ حریم خصوصی را در شبکه‌ای از گروه خاصی از افراد فراهم می‌کند.

اینترنت

اینترنت یک شبکه بزرگ برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات عمومی است. این شبکه به وسیله دستگاه اتصال به شبکه، برای عموم مردم قابل دسترسی است و به صورت صفحات وب به هم پیوسته است. در واقع، اینترنت، شبکه‌ای سراسری و جهانی است که به عنوان وب گسترده جهانی در بین مردم شناخته می‌شود.

اینترانت

اینترانت برای گروه کوچکی طراحی شده است و فقط برای این افراد قابل دسترسی است. این شبکه بیشتر در سازمان‌ها و بیزینس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا با استفاده از این شبکه فایل‌ها و منابع از سرورها و کامپیوترهای داخل یک مجموعه، به راحتی و با امنیت اشتراک گذاری می‌شوند.

در واقع، هدف اصلی طراحی اینترانت این بوده است که اعضای یک گروه که در یک مکان حضور دارند بتوانند به راحتی فایل‌ها را با همدیگر به اشتراک بگذارند. وظیفه دیواره آتش یا Firewall این است که از دسترسی اینترنت به اینترانت جلوگیری کند. اینترانت ممکن است به اینترنت اجازه دسترسی بدهد یا ندهد ولی همانطور که گفته شد دیواره آتش از دسترسی اینترنت به اینترانت جلوگیری می‌کند.

تفاوت اینترنت با اینترانت

تفاوت اینترنت با اینترانت به شرح زیر است:

-اینترنت اطلاعات نامحدودی را در اختیار همه قرار می‌دهد، درحالی‌که اینترانت داده‌ها را در یک سازمان پخش می‌کند.

-اینترنت دسترسی برای همه را فراهم می‌کند. در مقابل، اینترانت فقط به کاربران معتبر اجازه دسترسی به آن را می‌دهد.

– اینترانت یک شبکه‌ خصوصی است که به یک شرکت یا یک موسسه تعلق دارد. در مقابل اینترنت متعلق به هیچ سازمان واحد یا چندگانه نیست.

– اینترنت در دسترس همه‌است درحالی‌که اینترانت محدود است.

– اینترانت نسبت به اینترنت امن‌تر است.

شباهت‌های اینترنت با اینترانت

با وجود تفاوت‌های ذکر شده برای اینترنت و اینترانت، این دو شباهت‌هایی نیز با هم دارند. این شباهت‌ها عبارتند از:

– هر دو از طریق مرورگر قابل دسترسی هستند.

– آن‌ها از پروتکل‌های اینترنتی برای انتقال داده استفاده می‌کنند.

– از هردوی آن‌ها برای به اشتراک گذاری اطلاعات با کاربران از طریق شبکه استفاده می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.