×

منوی اصلی

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.

به گزارش بهارستان ایران: طبق قانون هدفمندی یارانه ها در سال ۱۳۸۶ تاکسیرانان نیز مشمول بیمه تامین اجتماعی شدند و مقرر شد اعتبار این موضوع از منبع درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها تامین شود که متاسفانه اکنون شمار زیادی از این قشر بیمه نیستند و این موضوع یکی از دغدغه‌های تاکسیرانان است.

 

بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، نام بیش از ۴۰۰ هزار نفر به عنوان راننده تاکسی در فهرست بیمه ثبت شده و این در حالیست که بر اساس پایش‌های انجام شده، نام ۵۰ درصد این افراد در هیچ یک از بانک‌های اطلاعاتی مرجع که رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی را ثبت می‌کنند، درج نشده و این افراد همچنان از یارانه اختصاص یافته استفاده می‌کنند.

 

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور پیش از این به ایرنا گفته بود که براساس تفاهمنامه با سازمان تامین اجتماعی مبنی بر به‌ روزرسانی فهرست بیمه رانندگان تاکسی، قرار بود افراد غیر راننده تاکسی از لیست حذف و رانندگان واقعی جایگزین شوند.

 

مرتضی ضامنی، فرایند حذف و اضافه اسامی افرادی که راننده تاکسی نیستند از بیمه رانندگان تاکسی استفاده می کنند و اضافه شدن رانندگان واقعی تاکسی به فهرست بیمه تامین اجتماعی گفت که در مرحله نهایی فرایندحذفی هستیم و اسامی افراد به بانک اطلاعات داده شده و افراد شناسایی شده‌اند تا بررسی مجدد انجام شود.

 

وی خاطرنشان کرد: برای افرادی که راننده نیستند و اسامی آنها در فهرست بیمه رانندگان تاکسی هست، پیامک ارسال شده و در مرحله بررسی شکایات این افراد هستیم و به دنبال حذف این گونه افراد، اسامی تاکسیرانان به این فهرست اضافه خواهد شد و به تامین اجتماعی هم اعلام خواهیم کرد.

 

تاکسیرانان واقعی باید بیمه باشند

 

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور تصریح کرد: اکنون ۴۰۰ هزار راننده تاکسی فعال با پروانه کار در کشور فعالیت می‌کنند، باید مشخص شود چه تعدادی از این رانندگان مشمول بیمه تاکسیداران هستند یا واقعا راننده تاکسی هستند یا بازنشسته شده‌اند و این درحالی است که ۱۰۰ هزار راننده تاکسی فاقد بیمه تامین اجتماعی هستند که باید برای آنها این ظرفیت ایجاد شود و بتوانند بیمه شوند.

 

وی تاکید کرد: در صورت اجرای دقیق فرایند حذف و اضافه در لیست بیمه، مشکل برای ایجاد ظرفیت برای رانندگان واقعی تاکسی حل خواهد شد و افرادی که واقعا راننده تاکسی هستند و از این طریق ارتزاق می‌کنند به فهرست اضافه می شوند که همه اینها منوط به همکاری تامین اجتماعی است.

 

ضامنی تاکید کرد: در زمینه بیمه رانندگان تاکسی، اسامی جدید رانندگان در فهرست گنجانده نمی شود و فقط در فهرست موجود بیمه باید اسامی افرادی که راننده تاکسی نیستند اما از خدمات این بیمه استفاده می کنند حذف و اسامی رانندگان واقعی اضافه شود که با این حساب می توان گفت که مشکل عمده رانندگان واقعی رفع خواهد شد.

 

گفتنی است، پیش از این هم مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اعلام کرده بود که در آخرین اطلاعات مربوط به بیمه رانندگان تاکسی یک فهرست هفت هزار نفره به تامین اجتماعی داده شد تا بر آن اساس این اطلاعات به روز شود.

 

وی خاطر نشان کرد: بر اساس قانون باید همه رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند که ۵۰ درصد از این بیمه از طریق یارانه‌های دولتی و بقیه آن توسط خود راننده پرداخت می‌شود تا بتواند از مزایای تامین اجتماعی برخوردار شوند.

 

ضامنی افزود: در سال ۱۳۹۲ سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد به علت اینکه تعداد افراد بیشتر از سقف اعتبار تخصیصی دولت شده است، فهرست رانندگان امکان به روز رسانی ندارد. در اواخر سال ۱۳۹۸ بر اساس پیگیری های انجام شده از سوی اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور مقرر شد سازمان تامین اجتماعی فهرستی از رانندگان را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم بررسی کنیم که وضعیت چگونه است.

 

وی ادامه داد: در نهایت یک فهرست ۴۷۰ هزار نفری در اختیار مجموعه وزارت کشور قرار داده شد؛ این فهرست با بانک های اطلاعاتی رانندگان فعال در حمل و نقل عمومی در وزارت کشور در بخش های مختلف چه زیرمجموعه صنف و چه شهرداری ها و همه ناوگانی که فعال هستند و از سوخت یارانه ای استفاده می کنند مقایسه شد که ۵۰ درصد فهرستی که سازمان تامین اجتماعی در اختیار قرار داده بود در هیچ یک از بانک‌های اطلاعاتی مرجع حوزه حمل و نقل نبودند.

 

ضامنی تاکید کرد: به این ترتیب می‌توان گفت این تعداد افراد یا از ابتدا اشتباهی با عنوان راننده بیمه شده اند و اصلا راننده نبودند یا از سال ۱۳۹۲ تاکنون از حوزه حمل و نقل خارج شده اند، این درحالیست که تعدادی راننده داریم که به علت این مشکل در این سال ها امکان اینکه بیمه شوند را نداشته اند؛ بنابراین از طریق وزارت کشور، موضوع را از سازمان تامین اجتماعی پیگیر شدیم تا بتوانیم با ایجاد فرایند حذف و اضافه شرایطی را ایجاد کنیم تا افرادی که در حال حاضر بیمه هستند اما راننده نیستند و به نوعی ذیحق استفاده از این یارانه دولتی نیستند را حذف کنیم و به ازای آن رانندگان فعال که اکنون در حوزه حمل و نقل عمومی فعالیت می‌کنند را بیمه کنیم.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.