×

منوی اصلی

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.
چگونه مانع هک شدن گوشی موبایل خود شویم؟

به گزارش بهارستان ایرانمهدی مصلحی: هک کردن گوشی موبایل با استفاده از روش‌های مختلفی امکانپذیر است اما می‌توان گفت که مانند گذشته به راحتی می‌توانید گوشی دیگران را هک کنید. گوشی‌های هوشمند نسل به نسل نسبت به نفوذ و هک شدن مصونیت بیشتری پیدا می‌کنند.

هک کردن گوشی موبایل کار غیر ممکنی نیست و در ساده‌ترین حالت با نصب بودن یک اپلیکیشن جاسوسی و مخرب انجام می‌شود. اما سوال اصلی اینجا است که چطور می‌توان مانع هک گوشی شد؟

در ساده ترین حالت نصب بودن یک اپلیکیشن مخرب و جاسوسی که بتواند اطلاعات گوشی شما را به سرقت برده و برای مرجع ناشناخته‌ای ارسال کند، می‌تواند ساده‌ترین حالت هک شدن گوشی موبایل باشد. جلوگیری از هک گوشی موبایل یک مسئله بسیار مهم و الزامی است.

اگر گوشی شما هک شود و فقط اطلاعات آن توسط فردی سودجو به سرقت بروند، ممکن است مشکلات زیادی برایتان پدیدار شوند. مشکلاتی مثل سوء استفاده از ایمیل های کاری و شخصی شما، سوء استفاده از حساب های بانکی شما، سوء استفاده از عکس ها و ویدئوهای شخصی شما و غیره همگی می‌توانند در این شرایط انجام شوند. اما چطور می‌توانیم از هک شدن گوشی موبایل خود جلوگیری کنیم؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به معرفی روش های کارآمدی برای جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل بپردازیم.

آپدیت سیستم عامل

یکی از بهترین روش‌هایی که با آن می‌توانید از هک شدن گوشی موبایل خود جلوگیری کنید مربوط به آپدیت یا به روز نگه داشتن سیستم عامل دستگاه می‌شود. آپدیت‌هایی که به صورت دوره‌ای برای گوشی‌های موبایل چه اندروید و چه iOS منتشر می‌شوند شامل تغییرات امنیتی زیادی هستند که به طبع منجر به افزایش امنیت دستگاه و سخت‌تر شدن نفوذ به آن خواهند شد. بنابراین سعی کنید همیشه این آپدیت‌های جدید را دانلود و بر روی گوشی نصب کنید. خیلی از شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی به طور مجزا برای سیستم عامل گوشی‌های خود آپدیت‌های امنیتی مستقل ارائه می‌کنند و بدین صورت سعی دارند بهترین حالت امنیتی ممکن را به وجود آورند. بنابراین یکی از موثرترین روش‌هایی که برای جلوگیری از هک گوشی موبایل وجود دارد، آپدیت سیستم عامل است.

دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی و اپ استور

برای اینکه مطمئن باشید اپلیکیشن‌هایی که دانلود می‌کنید مخرب و جاسوسی نیستند و خطر هک گوشی موبایل را برایتان به همراه نخواهند داشت، توصیه می‌کنیم حتما فقط و فقط اپلیکیشن‌های مورد نظرتان را از مراجعه قابل اعتمادی مثل گوگل پلی استور و اپ استور دانلود کنید. برای اینکه اپلیکیشنی در این منابع منتشر گردد باید از فیلترهای خاصی عبور کند، به همین دلیل انتشار اپلیکیشن‌های جاسوسی و مخرب در این منابع حداقل به سادگی قابل انجام نخواهد بود و کاربران می‌توانند با اطمینان از این مسئله اپلیکیشن های مورد نظرشان را از این مراجع دانلود کنید. بنابراین همیشه برنامه‌هایی که می‌خواهید در گوشی نصب کنید را از گوگل پلی استور و اپ استور دانلود کنید.

گوشی را روت یا جیلبریک نکنید!

قبول داریم که با روت کردن گوشی‌های اندرویدی و جیلبریک آیفون های اپل می‌توان به قابلیت‌های بسیار جالب و کاربردی دست پیدا کرد، اما روت گوشی‌های موبایل و نصب اپلیکیشن‌هایی که نیاز به دسترسی روت دارند می‌تواند یک اقدام خطرناک باشد و منجر به هک گوشی موبایلتان شود. همین روال برای آیفون‌های اپل و جیلبریک این گوشی‌ها هم صادق است. برای آشنایی بیشتر با جیلبریک آیفون ها و روت گوشی‌های اندرویدی به مطالعه دو مقاله “آموزش و اطلاعات جامع در مورد جیلبریک آیفون و آیپدها” و “روت Root گوشی‌های اندرویدی” بپردازید. تقریبا در 60 درصد مواردی که از گوشی‌های کاربران سوء استفاده شده و به نوعی گوشی آن‌ها هک شده است، دستگاه روت یا جیلبریک شده بوده، بنابراین به این موضوع دقت کنید و تا حد امکان گوشی خودتان را روت یا جیلبریک نکنید.

روشن بودن بلوتوث

روشن بودن اتصال بلوتوث گوشی و وصل شدن گوشی از این طریق به گوشی‌ها یا گجت‌های دیگر می‌تواند ریسک هک شدن دستگاه را تا حدی افزایش دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم تا حد امکان همیشه قابلیت بلوتوث گوشی خود را خاموش کنید یا حداقل تنظیمات آن را به گونه‌ای بهینه سازی نمایید که قادر به متصل شدن خودکار به گجت ها و گوشی های دیگر نباشد. یکی از بهترین روش‌های انجام این کار مربوط به فعالسازی گزینه Non-Discoverable می‌شود که با فعالسازی آن بلوتوث روشن گوشی شما توسط دیگر گجت‌های اطراف قابل مشاهده نخواهد بود.

مورد نظرشان را از این مراجع دانلود نمایند. بنابراین همیشه برنامه‌هایی که می‌خواهید در گوشی نصب کنید را از گوگل پلی استور و اپ استور دانلود کنید.

مرورگرهای اینترنتی

مرورگرهای اینترنتی برای اینکه کارایی بهتری داشته باشند و همه چیز را به شیوه ساده‌تری برای کاربران خود ارائه کنند قابلیت ‌ای خاصی دارند. برای مثال قابلیت‌هایی مثل ذخیره پسورد یا لاگین خودکار در مرورگر گوشی شما شاید استفاده از دستگاه را ساده‌تر کنند، اما می‌توانند امنیت شما را به خطر بیندازند! زمانی که از این ویژگی‌های استفاده می‌کنید پسوردها و یوزرنیم های شما به طور خودکار توسط مرورگر حفظ و با مراجعه به هر سایت در فیلدهای لازم نوشته می‌شوند و حتی ممکن است لاگین خودکار هم توسط مرورگر انجام شود. تصور کنید فرد سودجو و هکری بتواند خیلی ساده و بدین صورت به اطلاعات اکانت های مختلف شما در سایت‌های گوناگون دسترسی پیدا کند! مطمئنا این مسئله می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را برایتان به همراه داشته باشد. پس برای اینکه از هک شدن گوشی موبایل خود جلوگیری کنید، قابلیت‌های ذخیره پسورد و لاگین خودکار مرورگر را غیر فعال نمایید.

استفاده از یک رمز عبور برای صفحه قفل

همیشه از یک PIN یا رمز عبور برای حفاظت از اطلاعات گوشی هوشمند خود استفاده کنید. اضافه کردن این لایه‌های امنیتی به گوشی‌های هوشمند می تواند بسیار موثر باشد. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که رمزهای عبور را به سرعت فراموش می‌کنید و به سختی به یاد می‌آورید می توانید از یک الگو برای قفل کردن گوشی خود کمک بگیرید.

بر روی برنامه‌هایتان قفل بگذارید

گاهی اوقات استفاده از یک کلمه عبور کافی نیست. برای اطمینان بیشتر باید برنامه‌های شخصی خود مانند: کیف پول تلفن همراه و… که حاوی اطلاعات محرمانه هستند را رمزگذاری کنید. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های رمزگذاری کمک بگیرید.

از وای فای های عمومی استفاده نکنید

بهتر است تا جایی که می توانید از استفاده از وای فای عمومی اجتناب کنید. شما هیچ گاه نمی‌توانید مطمئن شوید که این شبکه رایگان 100 درصد امن است. همچنین اطمینان حاصل کنید که تلفن همراه شما به صورت خودکار به شبکه‌های وای فای رایگان متصل نمی‌شود.

اگر گوشی شما هک شود و فقط اطلاعات آن توسط فردی سودجو به سرقت بروند، ممکن است مشکلات زیادی برایتان پدیدار شوند. مشکلاتی مثل سوء استفاده از ایمیل‌های کاری و شخصی شما، سوء استفاده از حساب‌های بانکی شما، سوء استفاده از عکس‌ها و ویدئوهای شخصی شما و غیره، همگی می‌توانند در این شرایط انجام شوند. پس یا رعایت مواردی که گفته شد می‌توان این احتمال را کمتر و به صفر رساند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.