×

منوی اصلی

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.
آلودگی هوای تهران، متاثر از آلایندگی استان‌های مجاور / قانون هوای پاک مورد بررسی قرار بگیرد

به گزارش بهارستان ایران: «مهدی پیرهادی» در گفتگو با خبرنگار بهارستان ایران در پاسخ به این پرسش که به کدام موضوع درخصوص آلودگی هوای تهران، کمتر توجه شده است؟ اظهار داشت: موضوع سیاهه انتشاری است که در سال ۹۶ منتشر شد که در آن موقع، چندان بحثی در زمینه پی. ام ۱۰ نداشتیم و بیشتر بحث در مورد پی. ام ۲.۵ بود که مبنای مباحث آلایندگی براساس آن، تنظیم شد و حتی قانون هوای پاک هم بر اساس پی. ام ۲.۵ نوشته شد و چندان به پی. ام ۱۰ توجه نشد و تا حدودی این ضعف در قانون هوای پاک وجود دارد. حتی تعطیلی‌های مدارس دانشگاه‌ها با چه میزان آلایندگی باید تعطیل شوند و یا غیرحضوری بشوند براساس پی. ام ۲.۵ تنظیم شده است.

 

وی افزود: نکته دیگری که بسیار مهم است این است که در حال حاضر، بسیاری از آلاینده‌ها صرفا مربوط به شهر تهران نیست و فراتر از این است و به استان‌های دیگر و استان‌های مجاور استان تهران، مرتبط است.

 

پیرهادی بیان کرد: وقتی طوفان در شهر ملارد رخ می‌دهد به سمت تهران می‌آید و حتی برخی از آلاینده‌ها از استان‌های مجاور به سمت تهران می‌آید؛ لذا نیاز است یک سیاهه انتشاری که همه استان‌ها که آلایندگی هوای آنها بر همدیگر تاثیر دارد با یک شیوه و چهارچوب و در دبیرخانه‌ای زیر نظر معاون رئیس جمهور، تهیه و تنظیم شود.
چرا که سازمان محیط زیست به تنهایی قدرت کافی، جهت هماهنگی و مطالبه از بیست و یک دستگاه را ندارد.

 

این عضو شورای شهر تهران، تصریح کرد: اگر در کشور، این اتفاق می‌افتاد این، یک کار، دقیقی بود و حتی در حوزه بین‌المللی، هم می‌توانستیم یک کار مطالعاتی را با دیگر کشورها انجام بدهیم؛ مثلا منشاء یک سری از آلایندگی‌ها را سایر کشورها می‌دانیم و اقداماتی که در ترکیه در زمینه سد سازی انجام شده است که تاثیر آن بر برخی از استان‌های ایران و عراق، مشهود است و به عبارتی دیگر در بحث آلایندگی هوا مسائل برون مرزی، هم تاثیرگذار است.

 

پیرهادی تاکید کرد: همین، چند استانی که در اطراف تهران هستند باید سیاهه انتشار آن‌ها در یک دبیرخانه و با یک متد و رویکرد و در یک زمان، شروع بشود تا الگو و سیاهه انتشاری که تنظیم می‌شود از دقت بالایی برخوردار باشد چون این موضوع، تاثیر بسیاری بر کنترل آلایندگی هوا دارد لذا باید شرایط آلایندگی هوای استان‌های اطراف تهران لحاظ بشود.

 

وی تصریح کرد: حتی باید آنالیز کارخانه‌هایی که در استان‌های اطراف تهران قرار دارند را در دستور کار قرار بدهیم و برآورد کنیم که میزان آلایندگی هوای آنها چقدر است و به چه میزان بر افزایش آلودگی هوای تهران تاثیرگذار است. وقتی که در استان قزوین و یا البرز آلایندگی هوا بوجود می‌آید سپس به سمت تهران می‌آید و این موضوع درخصوص آلایندگی‌های پی. ام. ۱۰ و پی. ام ۲.۵ صدق می‌کند.

این عضو شورای شهر تهران، همچنین، افزود: کارشناسان باید به موضوع تاثیر آلایندگی هوای استان‌های اطراف تهران بر میزان آلودگی هوای تهران، توجه ‌بیشتری داشته باشند و بایستی بسیار دقیق و کارشناسی شده در زمینه آلودگی هوا موضوعات را بررسی کنیم و این مسئله‌ را مورد توجه قرار بدهیم.

 

پیرهادی در پایان پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای از نمایندگان هر سه قوه اعم از مجریه و قضائیه و مقننه برای بررسی قانون هوای پاک و دلایل عدم اجرای مناسب این قانون را ارائه کرد و گفت: این کمیته در صورت نیاز، اصلاح قانون هوای پاک را در دستور کار قرار دهد و حتی برای دستگاه‌هایی که ترک فعل کرده اند، اقدامات قانونی انجام دهد.

 

خبرنگار: سجاد صفری

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.